Extra bolagsstämma i Getinge bemyndigade styrelsen att besluta om företrädesemission om högst 2 000 MSEK

Vid dagens extra bolagsstämma i Getinge AB (”Getinge”) bemyndigades styrelsen att – vid ett eller flera tillfällen under tiden fram till nästa årsstämma – fatta beslut om ökning av bolagets aktiekapital genom nyemission av aktier, varvid bolagets aktieägare skall äga företrädesrätt att teckna de nya aktierna. Styrelsen har rätt att fatta beslut om nyemission i sådan utsträckning att bolaget tillförs en sammanlagd emissions¬likvid om högst 2 000 MSEK, dock med förbehåll att nyemission skall kunna ske utan ändring av bolagsordningen. Styrelsen har rätt att fastställa övriga emissionsvillkor.

Som tidigare meddelats, avser styrelsen att fastställa följande huvudsakliga villkor för emissionen:

• Teckningsrelation: en (1) ny aktie av serie A respektive serie B för varje nio (9) befintliga aktier av serie A respektive serie B

• Emissionskurs: 83,50 kronor per aktie

Om nyemissionen fulltecknas kommer den att tillföra Getinge cirka 1 990 MSEK före avdrag för emissionskostnader. Formellt beslut om nyemissionen, inklusive fullständiga villkor, kommer att fattas av styrelsen när bemyndigandet har registrerats av Bolagsverket.

Prospektet för nyemissionen bedöms kunna offentliggöras i slutet av november och teckningsperioden genomföras under december.

Getinges huvudaktieägare Carl Bennet AB, representerande 18,0 procent av kapitalet och 48,8 procent av rösterna i Getinge, har förklarat att bolaget kommer att åta sig att teckna sin del av den planerade nyemissionen samt även de aktier som inte tecknas och betalas av övriga aktieägare.

Finansiell och juridisk rådgivare
SEB Enskilda är finansiell rådgivare till Getinge. Mannheimer Swartling är juridisk rådgivare.

Getinge den 14 november 2008
Getinge AB (publ)
www.getingegroup.com

För ytterligare information:
Johan Malmquist, Verkställande direktör
Ulf Grunander, Ekonomidirektör
035-15 55 00

Informationen är sådan som Getinge AB är skyldig att offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden och/eller lagen om handel med finansiella instrument. Informationen lämnades för offentliggörande den 14 november 2008 kl. 12.00.