Fabriken där Getinges kärlgrafter produceras

På Getinges produktionsanläggning i den franska kuststaden La Ciotat ligger leveransen av kärlgrafter i polyester på rekordnivåer. Kärlgrafter är kritiska produkter som vårdgivare världen över dagligen använder för att behandla patienter.

När man kliver in på Getinges produktionsanläggning i La Ciotat i Frankrike råder en varm och välkomnande atmosfär. Platsen genomsyras av medtechbolagets varumärkeslöfte ”Passion for Life”. Medarbetarna är stolta över att kunna möta en ökande global efterfrågan genom att producera högkvalitativa kärlgrafter och patcher i polyester för behandling av aortasjukdomar och perifera kärlsjukdomar.

— Med mer än 40 års teknisk och klinisk erfarenhet av teknik för kärlgrafter är efterfrågan på våra lösningar fortfarande på uppgång. Som ett resultat av ett expansionsprojekt 2020 där vi siktade på att öka produktionskapacitetet, kan vi nu uppnå rekordhöga leveranser, säger Jocelyn Lebrun, Managing Director för produktionsanläggningen. Detta skapar naturligtvis ännu mer positiv anda bland våra talangfulla medarbetare.

På anläggningen, som överstiger 5 000 kvadratmeter, varav cirka en femtedel är renrum, arbetar fler än 300 medarbetare inom produktion, kvalitet, FoU, IT, marknadsföring och flera andra områden.

— Vi tillverkar ett brett sortiment av kollagenimpregnerade stickade och vävda kärlgrafter och patcher. Det är fantastiskt att kunna följa denna tillverkningsprocess, som börjar med en rulle tråd och avslutas med en högkvalitativ medicinteknisk produkt som underlättar kritisk behandling av patienter.

Getinge är stolta över denna tillväxt, vilket gör det möjligt för företaget att förse fler kirurger med produkter för vaskulär kirurgi. Kapacitetsökningen på produktionsanläggningen skapar även nya karriärmöjligheter i Provence-Alpes-Côte d'Azur-regionen i Frankrike.

Upptäck Getinges kärltransplantat >>

Hitta karriärmöjligheter hos Getinge >>

Jocelyn Lebrun, Managing Director för Getinges produktionsanläggning i La Ciotat