Förändrade betalningsmönster inom Extended Cares amerikanska sårvårdsverksamhet.

Innehållet och utformningen av faktureringen inom Extended Cares amerikanska sårvårdsverksamhet baseras på tolkningar av ett komplext regelverk innehållande speciella instruktioner för debitering av tjänster (uthyrningsprodukter) till sjukvårdsmyndigheter och betalare (Medicare ,Medicaid mfl).Under innevarande års tredje kvartal har det framkommit att Extended Cares tolkningar av regelverket avviker ifrån betalarnas tolkningar i vissa avseenden. En noggrann analys har genomförts för att kvantifiera de resultatmässiga effekterna i den amerikanska sårvårdsverksamheten. Som en följd av den genomförda analysen kommer koncernens resultat inom Extended Care att belastas med nedskrivningar av kundfordringar om totalt 28 Mkr under årets tredje kvartal .Nedskrivningarna härrör ifrån faktureringsåren 2003,2004 samt 2005.
De uppkomna kostnaderna är av engångskaraktär och förväntas inte på ett betydande sätt att påverka utsikterna för innevarande år.

För ytterligare information:

Ulf Grunander, Ekonomidirektör