Fördelarna med att använda NAVA på alla för tidigt födda barn

Dr. Juyoung Lee, barnläkare på avdelningen för neonatologi vid Inha University College of Medicine i Republiken Korea, använder rutinmässigt Getinges innovation Neurally Adjusted Ventilatory Assist (NAVA) med diafragmövervakning (Edi) på alla för tidigt födda barn som föds i hennes enhet.

”Vi tillämpar NAVA från de första levnadsdagarna, och resultaten är fantastiska. Jag observerar inga allvarliga fall av den kroniska lungsjukdomen bronkopulmonell dysplasi (BPD), och vissa barn födda i vecka 23 med en vikt på 500 gram kan avvänjas från invasiv ventilation redan efter två veckor. Sedan fortsätter vi med icke-invasiv NAVA så länge det behövs,” förklarar Dr. Lee.

NAVA finns tillgängligt på flera av Getinges Servo-ventilatorer. Genom att fånga den elektriska signalen som aktiverar diafragman (Edi) med en Edi-kateter, använder lösningen patientens egen naturliga andningsdrivkraft för att styra ventilatorn.

Dr. Lee, som har fokuserat hela sin medicinska karriär på neonatal vård, stötte på NAVA för över ett decennium sedan.

”Redan i början observerade jag hur bristen på synkronisering mellan barnens egen andning och traditionell mekanisk ventilation påverkade deras utveckling negativt. Jag tror att NAVA är ett idealiskt läge för synkronisering. Med tydlig förståelse för andningstillståndet ger det oss beslutsstöd som inte kan erhållas med andra ventilationslägen.”

När Dr. Lee flyttade till sin nuvarande intensivvårdsavdelning (IVA) 2015 började hon sprida det goda budskapet genom att kombinera en demonstrationsmodul med föreläsningar för att utbilda kollegor om hur man startar och använder NAVA. Parallellt med arbetet med sina små patienter bedriver hon också omfattande forskning.

”Att se våra barn utvecklas, njuta av deras leenden och följa deras framsteg mot goda resultat, ger mig energi att övertyga så många kollegor och vårdgivare som möjligt att NAVA är rätt tillvägagångssätt. För närvarande har vårt center den lägsta förekomsten av BPD i landet. Detta visar att NAVA fungerar väl även med mycket små barn,” avslutar hon.

Upptäck NAVA >>

Vi tillämpar NAVA från de första levnadsdagarna, och resultaten är fantastiska.