Framgång i Getinge och Region Västerbottens innovationspartnerskap och pilotinitiativ med den digitala lösningen INSIGHT

Idag tillkännager Getinge hur innovationspartnerskapet och pilotprogrammet med Region Västerbotten har skapat värde. Med stöd av den digitala lösningen INSIGHT och ett pågående förändringsprogram som testas på en av regionens innovationskliniker, ¹har den genomsnittliga vårdtiden reducerats och kapaciteten för patientinläggningar ökat.

2019 inledde Getinge och Region Västerbotten ett innovationspartnerskap och pilotinitiativ i syfte att förbättra kvaliteten inom hälso- och sjukvården för patienter och personal, och samtidigt verka för ökad kostnadseffektivitet. Detta initiativ är helt i linje med Getinges strategiska prioriteringar i egenskap av global leverantör av innovativa lösningar för hälso- och sjukvårdssektorn. – Getinge har åtagit sig att inleda partnerskap med kunder för att bidra till att skapa mervärde, och detta pilotprojekt med Region Västerbotten var ett av de första initiativen inom detta område, säger Javier Mur, Vice President Value Creation Partnerships, Global Sales, Getinge.

Region Västerbotten ansvarar för hälso- och sjukvården i Västerbottens län. Pilotinitiativet genomfördes på den medicinska akutvårdsavdelningen (MAVA) på Norrlands universitetssjukhus, en av Region Västerbottens tre innovationskliniker. Kliniken började med att kartlägga sina behov på ett mer strukturerat sätt och fastställde att det fanns ett behov av förbättrad information, kommunikation och patientlogistik som ett led i en mer effektiv hälso- och sjukvård och bättre flöden för patienterna.

Man introducerade INSIGHT – Getinges IT-lösning för hantering av patientflöde – som en del av ett mer omfattande och långsiktigt förändringsprogram som utvecklats på MAVA, och personalen kunde nu när som helst få en bättre översikt av situationen på avdelningen. Med hjälp av INSIGHT och förändrade arbetssätt kunde personalen få information om antal patienter, vilken vårdnivå som krävdes, planerade aktiviteter och förväntat utskrivningsdatum för varje patient, samt en tydlig bild av vem som ansvarade för vad. Informationen visades primärt digitalt på skärmar på avdelningens expeditioner och personalen fick tillgång till handhållna enheter som underlättade mer mobila arbetssätt, något som förbättrade informationsutbytet och kommunikationen inom teamet.

Som en del av pilotinitiativet genomfördes löpande värdeanalys, bland annat nyckelindikatorer (KPI:er) för effektivitet och produktivitet samt medarbetarundersökningar, så att förändringsledningsstöd kunde anpassas utifrån de aktuella behov som fanns på MAVA. Efter avslutad pilotperiod visades positiva trender vad gäller ¹genomsnittlig vårdtid och kapacitet för patientinläggningar, utan större ökning av personalkostnaderna. – Getinge har ett tydligt mål, att bidra till hälso- och sjukvården genom att tillhandahålla verktyg som gör att sjukhus kan arbeta på ett mer effektivt och säkert sätt. I samarbete med Region Västerbotten rör vi oss från det traditionella kund-leverantörsförhållandet till att hantera utmaningar och lösningar i partnerskap i syfte att skapa mervärde. Med den stora insatsen från personalens håll när det gäller att implementera nya arbetssätt, något som med hjälp av digitala lösningar som INSIGHT, har Region Västerbotten och Getinge visat hur man genom partnerskap kan skapa värde tillsammans, berättar Johan Mälsjö, General Manager, Getinge Nordics.

Partnerskapsinitiativet på MAVA visar även att när vård och företag samarbetar mot det gemensamma målet om värdeskapande uppstår nya möjligheter för att bättre kunna utnyttja värde potentialen hos innovativa lösningar.

– Innovationspartnerskap är en viktig del i utformningen av framtidens hälso- och sjukvård. Utmaningarna som vi står inför medför till viss grad ett paradigmskifte inom hela sektorn – för oss som region men även för andra offentliga aktörer samt för företags. På Region Västerbotten insåg vi tidigt att det finns mer att vinna genom att arbeta i partnerskap bortom det traditionella kund-leverantörsförhållandet, där båda parter verkar man för ett värdeskapande som kommer alla till gagn. Vårt partnerskap med Getinge är ett bra exempel på sådant samarbete, påpekar Peter Olofsson, regionråd och ordförande i regionstyrelsen, Region Västerbotten

Det framgångsrika pilotinitiativet har lett till ett nytt treårigt partnerskapsavtal mellan Getinge och Region Västerbotten där syftet är att tillsammans verka för bättre kvalitet och ökad kostnadseffektivitet i hälso- och sjukvården och främja värdeskapandet som kan komma av digitala lösningar.

Om du vill ta reda på mer om pilotprogrammet och resultaten kan du läsa hela fallstudien bifogad.

Mediakontakt

Mikaela Zahn
Marketing Communications Manager– North Europe
Telefon: + 00 46 73-424 47 78
E-post: mikaela.zahn@getinge.com

Med en fast övertygelse om att alla människor och samhällen ska ha tillgång till bästa möjliga vård förser Getinge sjukhus och Life Science-institutioner med produkter och lösningar som har till mål att förbättra kliniska resultat och optimera arbetsflöden. Erbjudandet omfattar produkter och lösningar för intensivvård, hjärt- och kärlvård, operationssalar, steril rekonditionering samt Life Science-sektorn. Getinge har över 10 000 anställda runtom i världen och produkterna säljs i över 135 länder.

¹ jun-dec 2019 jämfört med 2018. Denna sjumånaders beräkningsperiod beaktades efter att den nya lösningen hade stabiliserats.