Fyra decennier av autoklavutveckling

I 40 år har Lars Hugosson varit en del av Getinges team som utvecklar autoklaver för sjukhus världen över. Han kan maskinerna utan och innan och är stolt över hur de har utvecklats under årens lopp.

Lars Hugosson började som plåtslagare på Getinge Sterilization AB 1983 men har under åren haft många olika befattningar hos Getinge. Under de senaste 30 åren har han fokuserat på sjukhusautoklaver som finns i olika storlekar och utföranden, beroende på mängden och typen av gods.

– Det finns en Getinge-autoklav för alla tänkbara ändamål inom sjukhusets väggar. De utformas för att ha hög kapacitet i kompakt format, vilket minimerar energi- och vattenförbrukningen för kunderna så att de lättare kan nå sina hållbarhetsmål, säger Lars Hugosson, Senior Technician in Testing, Research & Development på Getinge.

Under årens lopp har Lars spelat en fundamental roll i utvecklingen av ångprocesser för Getinges autoklaver – processer som är snabba, anpassningsbara och uppfyller tillämpliga standarder världen över. Lars värdefulla bidrag till utvecklingen av Getinges formaldehydautoklaver har varit en av de viktigaste milstolparna under hans långa karriär. I dag arbetar han med att testa och verifiera autoklaver och kontrollera att de standardiserade processer han har varit med om att skapa fortfarande fungerar och uppfyller alla krav.

– Jag har tillbringat så pass mycket tid med de här maskinerna att jag känner dem utan och innan. Jag är stolt över hur vi under årens lopp kontinuerligt har utvecklat innovativa produkter för att erbjuda sjukhus säkra, effektiva och hållbara högkvalitativa lösningar för sterilgodshantering av kirurgiska instrument.

I nuläget arbetar Lars och hans kollegor med fler innovativa produkter som kommer ut på marknaden under de kommande åren, något han älskar att vara en del av.

– Känslan när ens ”baby” kommer ut på marknaden är fantastisk. Getinge har alltid haft stort förtroende för mig, vilket gör det roligt att arbeta här. Om du vill uppnå saker finns det alltid möjligheter. Det känns även bra att vara en del av något viktigt, något som i slutändan bidrar till att rädda fler liv.

Utforska Getinges karriärsidor för att ta reda på hur du kan göra skillnad inom framtidens hälso- och sjukvård och farmaceutisk industri >>

Upptäck Getinges lösningar för Sterile Reprocessing >>

Kontakt: