Getinge erhåller FDA 510(k)-godkännande från USA för programvaran Talis +ACG Clinical Decision Support, som är banbrytande för intensivvårdens kvalitet i USA och EU

Getinge har beviljats FDA 510(k)-godkännande för sin innovativa programvara för kliniskt beslutsstöd Talis +ACG (+Advanced Clinical Guidance), som leder mot förbättrad vårdkvalitet genom att främja efterlevnad av vårdprotokoll direkt vid sängkanten i intensivvårdsmiljöer.

Det globala medtechbolaget Getinge tillkännager FDA 510(k)-godkännande för sin programvara Talis +ACG för kliniskt beslutsstöd, inklusive applikationerna Talis-Anesthesia™, Talis-Perfusion™, Talis-RemoteView™ och Talis-ECMO™. Milstolpen innebär ett stort steg framåt när det gäller att stötta vårdpersonal med en lättanvänd digital följeslagare som hjälper dem att följa vårdrutinerna på vårdinrättningar, samt larm-/rådgivningsmeddelanden som överensstämmer med sjukhusens säkerhetsrutiner.

För att ytterligare stärka sin närvaro på marknaden har Getinge fått bekräftat av organet för certifieringstjänster, TÜV SÜD, att Talis-produkterna klassificeras som icke-enhetsprogramvara inom EU, där de anges som elektronisk patientjournal, EPR, med processkontrollprogramvara, PCS.

”Den här klassificeringen gör det möjligt för oss att marknadsföra Talis Clinical-applikationerna som icke-enhetsprogramvara i Europa, vilket förbättrar vårdkvaliteten i EU:s medlemsstater”, säger Gary Colister, President Talis Clinical på Getinge.

Applikationerna med programvaran +ACG/+PCS är utformade för att stötta sjukhusdefinierade kliniska och operativa processkontroller. När dessa kontroller har konfigurerats informerar de aktivt sjukvårdspersonalen om avvikelser från fastställda riktlinjer eller kliniska arbetsflödeskrav, vilket stärker sjukhusets engagemang för kvalitet och patientsäkerhet.

Dr Peter Pronovost, MD, PhD, FCCM Chief Quality & Clinical Transformation Officer, Veale Distinguished Chair in Leadership and Clinical Transformation University Hospitals of Cleveland, framhåller godkännandet:

"Genom att lägga till verktyget Talis +ACG till Talis system för hantering av akuta patientdata kommer man att förbättra sjukhusens kliniska säkerhetsrutiner. En av fyra inlagda patienter skadas. En viktig strategi för att minska skador är att övervaka efterlevnad med sjukhusets säkerhetsrutiner i realtid med hjälp av denna nya teknik från Talis. Det är en grundläggande förbättring av hur tekniken stöttar vårdpersonal i miljöer med hög intensivvårdsbelastning, till exempel intensivvårdsavdelningar och operationssalar inom hälso- och sjukvården."

Sean Murtha, CCP, Chief Operating Officer på Comprehensive Care Services, Inc. (CCS), återspeglar denna känsla:

”CCS var en tidig användare av Talis Clinicals plattform för hantering av intensivvård. Vi har implementerat Talis på över 200 sjukhus som vi betjänar i USA och inom kort i Europa. Vi är mycket glada över att kunna implementera Talis +ACG-larm och -råd, baserat på de data som samlats in via Talis-plattformen. Talis+ ACG kommer att revolutionera vår kvalitetsförbättringsresa, förbättra patientsäkerheten och fortsätta att förbättra resultaten för våra patienter och sjukhuspartners.”

Om du vill veta mer om programvaran Talis +ACG Clinical Decision Support kan du kontakta Info@TalisClinical.com eller din lokala Getinge-säljrepresentant.

Investor Relations:

Lars Mattsson, Head of Investor Relations
Telefon: +46 (0)10 335 0043
E-post: lars.mattsson@getinge.com

Caroline Örmgård, Head of Public & Media Relations
E-post:
caroline.ormgard@getinge.com

Med en fast övertygelse om att alla människor och samhällen ska ha tillgång till bästa möjliga vård förser Getinge sjukhus och Life Science-institutioner med produkter och lösningar som har utvecklats för att förbättra kliniska resultat och optimera arbetsflöden. Erbjudandet omfattar produkter och lösningar för intensivvård, kardiovaskulära procedurer, operationssalar, sterilgodshantering samt Life Science-sektorn. Getinge har cirka 12 000 medarbetare världen över och produkterna säljs i mer än 135 länder.