Getinge förvärvar FLUOPTICS, en teknisk föregångare inom området för nära infraröd avbildning

Getinge tillkännager idag ett avtal om att förvärva 100 % av aktierna i FLUOPTICS SAS, ett franskt bolag som är ledande inom fluorescensavbildning som ett hjälpmedel vid kirurgi. Förvärvet kommer att utöka Getinges kunderbjudande inom kliniskt beslutsstöd genom att tillhandahålla säker och förbättrad operationseffektivitet.

FLUOPTICS, som har sitt säte i Grenoble i Frankrike, grundades 2009 och har sedan dess utvecklat NIR-avbildningssystem, som består av en särskild kamera och tillhörande programvara. Systemet används för att visualisera vaskularisering och andra vävnader med hjälp av en fluorescerande markör eller genom att använda vävnadernas naturliga autofluorescens. FLUOPTICS lösningar möjliggör visualisering av fysiologiska och biologiska fenomen som är osynliga för blotta ögat.

– Med förvärvet av FLUOPTICS öppnar vi ett nytt kapitel för vår verksamhet Surgical Workflows genom att expandera till området för avancerade visualiseringsstöd och beslutsstöd för kirurger, säger Stéphane Le Roy, President Surgical Workflows. – Vi kommer att skapa ett unikt ekosystem med kirurgisk belysning, fluorescensavbildning och digitala lösningar för bildbehandling och bildhantering.

Den adresserbara globala marknaden uppskattas till mer än 2,5 miljarder kronor, vilket motsvarar en genomsnittlig årlig tillväxt på 8 % under den prognostiserade perioden. Fler än 380 institutioner i USA, Europa och Asien använder för närvarande FLUOPTICS-tekniken i sina dagliga kliniska rutiner med över 40 000 utförda ingrepp. Utvecklingen och produktionen kommer att vara kvar i Grenoble och kommer tillsammans med Getinges befintliga anläggning i Ardon i Frankrike att utgöra Getinges Center of Excellence for Optics and Visualization.

– Jag är mycket glad över att få samarbeta med Getinge och vårt team ser fram emot att använda deras fantastiska internationella nätverk för att nå alla operationssalar i världen, säger Odile Allard, CEO på FLUOPTICS. – Tillsammans med Getinges FoU-team och kommersiella team är vi övertygade om att FLUOPTICS kommer att befinna sig i bästa möjliga position för att uppfylla vårt uppdrag att etablera en ny standard för fluorescensavbildning i operationssalen.

Getinge kommer, via sitt dotterbolag Getinge Infection Control SAS, att förvärva alla utestående aktier i Fluoptics och betala cirka 26 miljoner EUR kontant vid affärens slutförande. Dessutom kan en tilläggsköpeskilling komma att betalas ut om överenskomna milstolpar uppnås. Förvärvet kommer att finansieras genom tillgängliga kontanter. Getinge förväntar sig inga materiella kostnader för integration. Fluoptics kommer fram till genomförandet av transaktionen att fortsätta bedriva sin verksamhet som en helt oberoende tredje part.

Transaktionen är villkorad av att godkännande för utländsk direktinvestering i Frankrike erhålls samt vissa andra specifika villkor för slutförandet. Affären förväntas slutföras före utgången av andra kvartalet 2022.

Läs mer om Fluoptics: https://fluoptics.com/en/

Med förvärvet av FLUOPTICS öppnar vi ett nytt kapitel för vår verksamhet Surgical Workflows genom att expandera till området för avancerade visualiseringsstöd och beslutsstöd för kirurger. Vi kommer att skapa ett unikt ekosystem med kirurgisk belysning, fluorescensavbildning och digitala lösningar för bildbehandling och bildhantering.
Stéphane Le Roy, President Surgical Workflows på Getinge