Getinge förvärvar Paragonix Technologies, en tillväxtledare inom organtransplantation

Getinge har ingått ett avtal om att förvärva 100 % av Paragonix Technologies, Inc., ett ledande amerikanskt företag inom produkter och tjänster för organtransport, till en sammanlagd köpeskilling som uppskattas till 477 miljoner USD, inkluderande initial köpeskilling och tilläggsköpeskillingar.

Med förvärvet av Paragonix Technologies, en pionjär och innovatör inom produkter och tjänster för bevarande och transport av organ för transplantation, ger sig Getinge in i ett snabbt växande område som drivs av ökande transplantationsvolymer, tekniska innovationer och kliniska metoder under utveckling. Förvärvet är i linje med Getinges bredare strategi att expandera sin portfölj till marknader med hög tillväxt som kompletterar och stärker bolagets erbjudande inom akut hjärt- och lungbehandling som redan används i samband med transplantation. Förvärvet positionerar Getinge i framkant av den snabbt växande marknaden för bevarande och transport av organ.

”Vi ser fram emot att ge oss in i denna marknad som utvecklas snabbt, drivet av en global brist på organ och det brådskande behovet av att öka transplantationsvolymen. Att samarbeta med Paragonix Technologies starka team är inte bara en strategisk matchning för Getinge, det är en katalysator för att omdefiniera marknadsstandarden, särskilt med tanke på vår expertis inom segmentet för akut hjärt- och lungstöd och vårt befintliga globala säljnätverk”, säger Elin Frostehav, President Acute Care Therapies på Getinge.

Paragonix Technologies, som grundades 2010, är ett privatägt företag med huvudkontor i Waltham, Massachusetts, USA, och har cirka 100 anställda. Under 2023 rapporterade Paragonix Technologies intäkter på 43,1 miljoner USD, vilket representerar en imponerande tillväxt på 136 % jämfört med föregående år. Nästan 100 % av dess försäljning genereras från den amerikanska marknaden.

Förväntningen är att marknaden för bevarande och transport av organ kommer att fortsätta växa snabbt. I USA omvandlas transplantationssystemet av reformer som inleddes 2019, vilket driver ytterligare förbättringar inom organtransplantation. Dessutom utökas den totala transplantationsvolymen genom användning av organ från tidigare underutnyttjade donator-pooler. Med över 100 000 patienter på väntelistan för organ enbart i USA, och pågående tekniska framsteg, förväntas den kombinerade marknaden för USA och EU överstiga 10 miljarder USD år 2033, och fortsätta sin tvåsiffriga tillväxt. USA förväntas fortsatt vara den största och mest homogena marknaden.

”Vi är glada över att gå samman med Getinge”, säger Dr. Lisa Anderson, VD och koncernchef för Paragonix Technologies. “Vår produktportfölj, våra transplantationstjänster och robusta kliniska data positionerar oss som en ledare inom branschen. Vi ser fram emot att tillsammans åstadkomma en bred klinisk inverkan, förbättra patientvården och lansera nya innovationer inom transplantation och i slutstadiet av organsvikt. Med Getinges globala säljnätverk kan vi nu utöka våra tekniker och lösningar till underbetjänade patientpopulationer över hela världen.”

Förvärvet gör det möjligt för Getinge att erbjuda innovativa lösningar över hela transplantationsflödet, som kompletterar och bidrar till synergier med befintliga produkter och tjänster som används före och efter transplantation inom segmentet för akut hjärt- och lungstöd, samtidigt som företaget penetrerar angränsande marknader för njure, lever och bukspottkörtel.

“Denna strategiska satsning positionerar oss för att leda innovationen inom transplantationsområdet och bekräftar i slutändan vårt syfte att göra livräddande lösningar tillgängliga för fler människor och målet om att dubblera antalet räddade liv. Vi ser fram emot en spännande framtid där vi fortsätter att göra skillnad tillsammans med våra nya kollegor på Paragonix Technologies,” avrundar Elin Frostehav.

Det sammanlagda initiala köpeskillingen och ytterligare prestationsrelaterade utbetalningar 2024-2026 uppgår till cirka 477 miljoner USD, på kontant- och skuldfri basis, varav 253 miljoner USD betalas kontant vid slutförandet av transaktionen. Prestationsrelaterade utbetalningar förväntas ske mellan 2024 och 2026 om överenskomna regulatoriska och finansiella prestationsrelaterade milstolpar uppnås. Denna summa uppskattas till, men kan komma att överstiga, sammanlagt 224 miljoner USD. Getinge förväntar sig ett positivt bidrag till justerat resultat per aktie från och med 2028. Den initiala köpeskillingen för förvärvet kommer att finansieras genom ett brygglån från SEB. Förvärvet förväntas ha en liten negativ inverkan på Getinges justerade vinst per aktie under 2024. Den lagstadgade vänteperioden enligt Hart-Scott-Rodino Antitrust Improvements Act (HSR) har förflutit. Transaktionen förväntas slutföras sent under det tredje kvartalet eller tidigt i det fjärde kvartalet 2024, och är villkorad av att sedvanliga villkor uppfylls.

Förvärvslogiken i korthet:

• Den totala marknaden för transplantationer har vuxit snabbt de senaste åren och förväntas fortsätta växa tvåsiffrigt och överstiga 10 miljarder USD 2033.
  • Tillväxten drivs av ökad volym på grund av efterfrågan och övergången från traditionella metoder till nya tekniker eftersom den genomsnittliga kostnaden för transplantationshantering ökar per transplantation. Denna trend är redan etablerad för hjärt- och lungsegmenten, och liknande utveckling förväntas för abdomensegmentet.
  • Paragonix Technologies växer betydligt snabbare än marknaden (136 % tillväxt år 2023) och tar påtagliga marknadsandelar.
  • Paragonix Technologies har ett starkt erbjudande som riktar sig mot hjärt- och lungsegmenten, som till exempel möjliggör en >50 % lägre förekomst av allvarliga komplikationer och en minskning av dödlighet inom två år med 43 % jämfört med traditionella metoder.
  • Paragonix Technologies har nyligen lanserat attraktiva erbjudanden som riktar sig mot abdomensegmentet och har en lovande pipeline av ytterligare produkter. Företaget har också en attraktiv portfölj av digitala lösningar och tjänster.
  • Det finns obearbetad global potential - nästan 100 % av Paragonix Technologies försäljning sker idag i USA. Getinge och Paragonix kan tillsammans tillvarata den globala efterfrågan, med stöd av Getinges globala kommersiella infrastruktur.
  • Genom att kombinera Paragonix Technologies ledande erbjudande och pipeline med Getinges expertis och erbjudande inom akut hjärt- och lungstöd, inklusive digital teknik och service, skapas ett mycket attraktivt erbjudande redan idag. Men affären möjliggör också utveckling av attraktiva kombinerade erbjudanden för framtiden - vilket ytterligare skulle stärka den ledande positionen.

Investor Relations:
Lars Mattson, SVP Corporate Development (Corporate Strategy | M&A | Investor Relations)
Telefon: +46 (0)10 335 0043
lars.mattsson@getinge.com

Caroline Örmgård, Head of Public & Media Relations
Telefon: +46 (0)10 335 0041
E-post:
 caroline.ormgard@getinge.com

Denna information är sådan information som Getinge AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 22 augusti, 2024 kl 22.23 CEST.

Med en fast övertygelse om att alla människor och samhällen ska ha tillgång till bästa möjliga vård förser Getinge sjukhus och Life Science-institutioner med produkter och lösningar som har utvecklats för att förbättra kliniska resultat och optimera arbetsflöden. Erbjudandet omfattar produkter och lösningar för intensivvård, kardiovaskulära procedurer, operationssalar, sterilgodshantering samt Life Science-sektorn. Getinge har cirka 12 000 medarbetare världen över och produkterna säljs i mer än 135 länder.

Om Paragonix Technologies
Paragonix Technologies är en ledande utvecklare, tillverkare och tjänsteleverantör inom organtransplantation, som etablerar en ny metod för bevarande som innebär en betydande förbättring jämfört med den traditionella vårdstandarden.

Paragonix Advanced Organ Preservation-produkter kombinerar kliniskt prövade, stabila kyltekniker med digitala spårnings- och monitoreringsteknologier för att förse kliniker med total kontroll och översikt genom hela organdonationsresan. Den kliniska inverkan av Paragonix teknologi för bevarande förstärks av GUARDIAN kliniska register, den största databasen med organbevarande data i världen som analyserar resultat efter transplantation hos mottagarna.
Läs mer om Paragonix Technologies >>