Getinge förvärvar Talis Clinical LLC, ett innovativt företag inom molnbaserade mjukvarulösningar för akutsjukvård

Getinge annonserar idag förvärvet av 100% av Talis Clinical LLC, en USA-baserad ledande innovatör av molnbaserade mjukvarulösningar för akutsjukvård. Talis Clinicals erbjudande är utformat för att stödja och dokumentera vård genom hela den perioperativa vårdprocessen, men även inom förlossningsvård, intensivvård och ECMO-terapi.

”Att koppla ihop livräddande medicintekniska produkter med andra datakällor och presentera rätt information för rätt vårdpersonal kommer att bidra till förbättrade behandlingsresultat och lägre sjukvårdskostnader", säger Jens Viebke, President Acute Care Therapies på Getinge. "Talis Clinical stödjer detta genom att kombinera toppmodern teknologi med en djup förståelse för de verkliga behoven i akutsjukvårdsmiljöer. Talis Clinical kommer att vara en viktig del i Getinges digitala strategi framåt."

Talis Clinical grundades 2013 för att stödja patientvård och för att hjälpa kliniker och vårdorganisationer. Företagets produkter är byggda på en mycket innovativ och sofistikerad plattform som kallas Advanced Clinical Guidance (ACG-Engine™). ACG levereras med gränssnitt till ett brett utbud av patientnära medicinskteknisk utrustning och patientdatahanteringssystem, och inkluderar kraftfulla funktioner som underlättar överblick och processförbättringar.

Den adresserbara globala marknaden uppskattas till mer än 50 miljarder SEK, varav hälften finns i USA. Talis Clinical sysselsätter för närvarande 57 personer och omsättningen för räkenskapsåret 2021 beräknas uppgå till 40 miljoner SEK. Bolaget har sitt huvudkontor i Streetsboro, Ohio, USA och kommer att redovisas som en del av affärsområdet Acute Care Therapies.

“Vi är glada över att bli en del av Getinge”, Säger Gary Colister, VD & grundare av Talis Clinical. ”Vi ser otrolig synergi i våra uppdrag och en fantastisk möjlighet att hjälpa patienter genom att arbeta tillsammans. Nu mer än någonsin behöver vårdpersonal som arbetar i akutsjukvårdsmiljöer skalbara lösningar som stärker och engagerar dem. Getinge kommer att hjälpa oss att nå fler vårdpersonal och patienter snabbare än vad vi själva skulle kunna ha gjort”.

Getinge har vid förvärvet betalat 596 miljoner SEK för 100 % av Talis Clinical LLC på skuldfri basis och med förbehåll för sedvanliga rörelsekapitaljusteringar. Därutöver kan ytterligare tilläggsköpeskillingar komma att utbetalas fram till och med 2026 i den utsträckning överenskommen milstolpe för respektive tilläggsköpeskilling uppnås.

Getinge förväntar sig inga materiella integrationskostnader och förvärvet bedöms inte ha någon väsentlig påverkan på Getinges resultat i närtid. Köpeskillingen finansieras med tillgängliga likvida medel som tidigare upptagits i svenska kapitalmarknaden.

För mer information om Talis Clinical LLC: www.talisclinical.com

Anna Appelqvist, Vice President Corporate Communications
Tel: +46 (0)10 335 5906
Email: anna.appelqvist@getinge.com

Kort om Getinge
Med en fast övertygelse om att alla människor och samhällen ska ha tillgång till bästa möjliga vård förser Getinge sjukhus och Life Science-institutioner med produkter och lösningar som har till mål att förbättra kliniska resultat och optimera arbetsflöden. Erbjudandet omfattar produkter och lösningar för intensivvård, hjärt- och kärlkirurgi, operationssalar, sterilgodshantering samt Life Science-sektorn. Getinge har över 10 000 anställda runtom i världen och produkterna säljs i över 135 länder.

Jens Viebke, President Acute Care Therapies på Getinge