Getinge informerar angående FDA-kommunikation till vårdgivare om Intra-Aortic ballongpumpar

Amerikanska Food & Drug Administration (FDA) publicerade idag en påminnelse till vårdgivare avseende tidigare kommunicerade uppdaterade användarinstruktioner kopplat till fältåtgärder för Intra-Aortic ballongpumpar.

Det uppdaterade förtydligandet gäller enheter som drivs med nätström och endast har ett batteri, oförutsedd kort batteritid eller vätska som potentiellt kan läcka in i produkten. Kunder har tidigare informerats enligt gällande rutiner för fältåtgärder. Information om påminnelsen kan hittas på FDAs hemsida.

Dagens kommunikation från FDA publicerades för att påminna vårdgivare angående uppdaterade instruktioner för korrekt och säker användning av produkterna. Kostnaden för åtgärderna är inte materiella för Getinge.

Anna Appelqvist, Vice President Corporate Communications
Telefon: 010- 335 5906
E-mail: anna.appelqvist@getinge.com

Kort om Getinge
Med en fast övertygelse om att alla människor och samhällen ska ha tillgång till bästa möjliga vård förser Getinge sjukhus och Life Science-institutioner med produkter och lösningar som har till mål att förbättra kliniska resultat och optimera arbetsflöden. Erbjudandet omfattar produkter och lösningar för intensivvård, hjärt- och kärlkirurgi, operationssalar, sterilgodshantering samt Life Science-sektorn. Getinge har över 10 000 anställda runtom i världen och produkterna säljs i över 135 länder.