Getinge inleder samarbete med IFC för att öka tillgången till medicinsk utrustning i Afrika

Getinge ansluter sig nu till International Finance Corporations (IFC) för att hjälpa vårdgivare i Öst- och Västafrika med bättre tillgång till livräddande utrustning.

Att få medicinsk utrustning till Afrika kan innebära en utmaning. International Finance Corporation (IFC) samarbetar därför med medicintekniska bolag världen över genom initiativet Africa Medical Equipment Facility (AMEF). Syftet är att hjälpa små och medelstora vårdgivare i Öst- och Västafrika att säkra lån i lokal valuta för att kunna köpa eller leasa den medicinska utrustning de behöver.

– Att få med Getinge i detta initiativet innebär bättre möjligheter för medicinska kliniker och sjukhus i Afrika att få tillgång till och underhålla medicinsk utrustning, inklusive enheter som är väsentliga för livräddande operationer och att administrera intensivvården, säger Samuel Dzotefe, Acting Regional Industry Director for Manufacturing, Agribusiness, and Services in Africa på IFC.

Mindre sjukvårdsinrättningar i Afrika kämpar ofta med att få finansiering för att kunna köpa eller leasa avancerad medicinsk utrustning på grund av att investeringsrisken anses vara hög, vilket begränsar möjligheterna att få tillgång till den viktiga utrustningen. Förutom prisvärda och långsiktiga finansieringsmöjligheter erbjuder IFC och deras partners i AMEF-initiativet även utbildning för att kliniker och sjukhus ska kunna förbättra sin ekonomiska förvaltning och upphandlingsstrategier. Även utbildning i användning och service av utrustningen erbjuds.

– Vårt mål är att rädda liv genom att utveckla innovativa sätt att finansiera leveransen av kritisk medicinsk utrustning och följa upp det med service som gör dem mest effektfulla, säger Dzotefe.

Samarbetet är en del av Getinges strävan att bidra till ett mer hållbart samhälle där alla har tillgång till jämlik vård.

– Vi är stolta över att vara en del av detta initiativ som hjälper patienter och sjukvårdspersonal genom att se till att viktiga resurser finns där de behövs som mest. I denna gemensamma satsning kommer vi inte bara att göra utrustningen mer prisvärd, utan också hjälpa till med att skapa hållbara serviceplaner för dess fortsatta användning, säger Sebastien Blanche, Global Head Getinge Financial Services på Getinge.

IFC:s AMEF-initiativ är för närvarande aktivt i Elfenbenskusten, Senegal, Kamerun, Kenya, Tanzania, Uganda, Rwanda, Nigeria och Ghana. Medverkande finansinstitut är bland annat Co-operative Bank of Kenya och NSIA Banque Côte d'Ivoire.

Getinge Financial Services är ett dedikerat team av experter på Getinge med en passion för att skapa möjligheter för sjukvårdsprojekt genom kreativa anskaffningsmodeller. Genom ett brett utbud av innovativa och smarta finansieringslösningar hjälper de vårdgivare att få tillgång till medicinska produkter och lösningar som krävs för högkvalitativ patientvård och en effektiv verksamhet.

Om IFC
IFC – medlem i Världsbanksgruppen – är den största globala utvecklingsinstitutionen med fokus på den privata sektorn på tillväxtmarknader. Vi finns i mer än 100 länder och använder vårt kapital, vår expertis och vårt inflytande för att skapa marknader och möjligheter i utvecklingsländer. Under räkenskapsåret 2020 investerade vi 22 miljarder dollar i privata företag och finansinstitut i utvecklingsländer, och utnyttjade möjligheterna inom den privata sektorn för att utrota den extrema fattigdomen och främja ett gemensamt välstånd.

Läs mer om IFC >>

Sebastien Blanche, Global Head Getinge Financial Services