Getinge lanserar den täckta ballongexpanderade stenten Advanta V12 i större format

I över 15 år har läkare förlitat sig på Getinges Advanta V12 ballongexpanderande täckta stent tack vare att den är enkel att använda och uppvisar tillförlitliga resultat. Nu introduceras en stent i större storlek vilket skapar fler behandlingsalternativ vid vaskulära ingrepp.

Getinges Advanta V12-stent har visat sig avsevärt förbättra patientutfallen eftersom den utvidgar höftartärerna, minskar förekomsten av restenos och behovet av nya ingrepp, förbättrar det ankelbrakiala indexet (ABI) samt lindrar symptom. Tillförlitliga referenser visar tydligt fördelarna  jämfört med stentar gjorda av ren metall.

– En tydlig efterfrågan hos våra kunder har lett till att vi nu introducerar Advanta V12 med större diameter, som expanderar från 12 till 16 mm, säger Jens Viebke, President Acute Care Therapies på Getinge.

Den första implantationen i världen av en Advanta V12-stent med stor diameter genomfördes av Franklin Pond, vaskulär kirurg vid Western Hospital i Melbourne, Australien. – Det gläder mig att kunna utöka behandlingsspektrumet av patienter som får den nya Advanta V12-stenten med stor diameter, och jag är mycket nöjd med de utmärkta angiografiska utfallen, sa Franklin Pond efter att ingreppet hade slutförts.

Purifier ocklusiv artärsjukdom I höftartärerna, är ett tillstånd där de perifera artärerna blockeras på grund av ateroskleros (favlagring på blodkärlsväggen). Detta sker när en förträngning uppstår i höftartärerna som förser ben och fötter med blod. I takt med att världens befolkning blir allt äldre och diabetes och kraftig övervikt ökar uppskattar man att allt fler personer kommer att drabbas av höftärtärsjukdom, något som kan leda till allvarliga komplikationer som till exempel amputering.

– Effektiviteten hos Advanta V12-stenten stöds av långsiktiga kliniska data och fler än 500 publikationer och visar sig vara oumbärlig vid den dagliga behandlingen av patienter med denna allvarliga åkomma. Vi är självklart glada över att få introducera denna nya större storlek så att vi kan hjälpa våra kunder behandla fler patienter, säger Jens Viebke.

Den unika PTFE-inkapslingen hos Advanta V12-stenten tillhandahåller ett effektivt skydd mot neointimal hyperplasi (strukturell förändring i kärlväggen). Den expanderar enhetligt och förhindrar framfall av vävnad i den expanderade stenten. Kompatibilitet med 9F erbjuder mångsidighet och effektivitet vid komplexa endovaskulära ingrepp.

– Advanta V12 har bevisats vara bekväm, tillförlitlig och flexibel, vilket underlättar transporten genom slingrande artärer. Väl på plats kan stenten utvidgas upp till 16 mm, vilket gör att den kan anpassas till patientens anatomi, förklarar Michel Reijnen, Prof.Dr. vid Universiteit Twente i Nederländerna.

Advanta V12 ballongexpanderbara täckta stent med större diameter har CE- och TGA-godkännande för utvidgning av höftartärer.

Läs mer om Advanta V12 >>

Denna information är avsedd för en internationell publik utanför USA.

Anna Appelqvist, Vice President Corporate Communications
Telefon: +46 (0)10 335 5906
E-mail: anna.appelqvist@getinge.com

Kort om Getinge

Med en fast övertygelse om att alla människor och samhällen ska ha tillgång till bästa möjliga vård förser Getinge sjukhus och Life Science-institutioner med produkter och lösningar som har till mål att förbättra kliniska resultat och optimera arbetsflöden. Erbjudandet omfattar produkter och lösningar för intensivvård, hjärt- och kärlkirurgi, operationssalar, sterilgodshantering samt Life Science-sektorn. Getinge har över 10 000 anställda runtom i världen och produkterna säljs i över 135 länder.