Getinge lanserar operationsbord för morgondagens sjukvård

Getinge introducerar idag Maquet Corin – ett intuitivt, säkert, smart och uppkopplat operationsbord som är utformat för att effektivisera de dagliga rutinerna på dagens hektiska operationsavdelningar.

”Maquet Corin gör att man kan ta ett steg framåt inom områden som är avgörande för operationsteamen. Bordets flexibilitet och användarvänlighet underlättar teamarbete och kommunikation, vilket leder till tidsbesparingar. Det har också smarta sensorbaserade säkerhetsfunktioner som hjälper till att skydda personalen och utrustningen i operationssalen”, säger Stéphane Le Roy, President Surgical Workflows på Getinge.

Det förenklade användargränssnittet bygger på ett fåtal färger som återfinns på operationsbordet, fjärrkontrollen och manöverpanelen för inaktivering. Till exempel är allt som hör ihop med bordets huvudände blått, medan reglagen för fotänden är lila och nödfunktionerna är orange.

”Vi har fokuserat på att göra användargränssnittet så pass enkelt och intuitivt att det går att förstå bordsfunktionerna utan någon längre introduktion. Den direkta visuella återkopplingen för operationsteamet syns tydligt även när operationsbordet är draperat”, förklarar Frank Alles, Vice President Portfolio Management Surgical Workplaces.

Andra smarta Maquet Corin-funktioner bygger på samma tillvägagångssätt som de sofistikerade aktiva säkerhetsfunktionerna i moderna bilar. De förebygger olyckor och incidenter genom att övervaka situationer och vid behov avge varningar eller till och med agera automatiskt.

Kollisionsdetektion skyddar personalen som arbetar vid operationsbordet och närliggande utrustning som C-armar och system för att värma upp patienter medan detektion av överbelastning skyddar operationsbordet mot strukturella skador genom att avge en varning när lastgränsen nås eller överskrids.

Tippskydd möjliggör säker positionering, även vid olåst status eller hos tunga patienter vid bariatrisk kirurgi. Funktionen övervakar tipprisken under proceduren, till exempel när bordet lutas. Tippning förhindras genom en varning eller ett automatiskt stopp.

”Personalen kan ha full fokus på patienten och ingreppet. Bordet känner till gränserna och när det är dags att avge en varning. Dessa funktioner bidrar till att spara tid under procedurerna och förebygger kostnader för reparation av skadad operationsutrustning”, säger Hanna Gantenbein, Product Manager Mobile OR Tables.

Tack vare förinställningar av vanliga operationspositioner effektiviserar Maquet Corin arbetsflödet. Det möjliggör även konfigurering av upp till trettio personanpassade användarsekvenser med upp till fyrtio vägpunkter för registrering av individuella vägar för smidig patientpositionering.

Maquet Corin är även det första operationsbordet som är uppkopplat eftersom det ger medicintekniska ingenjörer och servicetekniker möjlighet att enkelt få tillgång till en mängd olika servicedata och användningsstatistik, vilket säkerställer att bordet alltid är redo för en operation.

”Maquet Corin lämpar sig för alla specialiteter. Det kan användas för allmänkirurgi och specialdiscipliner som bariatrisk kirurgi eller hybridprocedurer och navigerade procedurer tack vare ett särskilt gränssnitt som gör det möjligt att sätta fast en kolfiberplatta. Vi är mycket glada över att kunna erbjuda våra kunder denna innovativa produkt som bygger på många års erfarenhet av utveckling och byggande av operationsbord”, avslutar Frank Alles.

Läs mer om Maquet Corin >>

Maquet Corin gör att man kan ta ett steg framåt inom områden som är avgörande för operationsteamen. Bordets flexibilitet och användarvänlighet underlättar teamarbete och kommunikation, vilket leder till tidsbesparingar. Det har också smarta sensorbaserade säkerhetsfunktioner som hjälper till att skydda personalen och utrustningen i operationssalen.
Stéphane Le Roy, President Surgical Workflows på Getinge