Getinge och WaterAid ingår ett partnerskap för att förbättra tillgången till rent vatten, sanitet och god hygien på vårdinrättningar världen över

Idag tillkännager Getinge partnerskapet med den internationella organisationen WaterAid. Med denna gemensamma insats har man som mål att bidra till det viktiga arbetet med att säkerställa tillgänglighet till och hållbar förvaltning av rent vatten, sanitet och god hygien på vårdinrättningar.

Nurse Peu Aranhya 30 washes his hands at a sink Thmor Kol Referral Hospital Battambang Cambodia  Photo WaterAidTom Greenwood

Sjuksköterskan Peu Aranhya, 30, tvättar händerna vid ett handfat. Thmor Kol Referral Hospital, Battambang, Kambodja. Foto: WaterAid / Tom Greenwood

Rent vatten, sanitet och god hygien är några av de viktigaste och mest grundläggande kraven för att sjukhus ska kunna erbjuda hållbar sjukvård och minska risken för spridning av bakterier och virus. Detta låter kanske som en självklarhet men faktum är att en av fyra vårdinrättningar[i] världen över, och ungefär 45 procent i de minst utvecklade länderna, saknar tillgång till rent vatten. Till följd av detta drabbas varje år miljontals människor av vårdrelaterade infektioner (HCAI).[ii] Infection Control har varit en central del av Getinge i många år. Företagets lösningar för sterilcentraler där medicinska instrument rengörs, desinficeras och steriliseras hör till världens bästa när det gäller att förebygga infektioner.

Samarbetet med WaterAid är ett sätt för Getinge att bidra till sjukvården och samhället som helhet och stödja de globala målen för hållbar utveckling 3 och 6: säkerställa hälsosamma liv och främja välbefinnande för alla i alla åldrar samt säkerställa tillgången till och en hållbar förvaltning av vatten och sanitet för alla.

– Vi på Getinge är stolta över att kunna stödja WaterAid, särskilt i dessa svåra tider när spridningen av coronaviruset världen över innebär ett enormt tryck på sjukhus, patienter och vårdgivare, säger Magnus Lundbäck, Executive Vice President Human Resources and Sustainability på Getinge. Genom detta partnerskap förmedlar vi vår kunskap för att tillsammans göra allt vi kan för att bidra till ökad tillgång till rent vatten, sanitet och hygien i världens mest utsatta samhällen. Denna tillgång ska vara en självklarhet för alla patienter som söker vård samt för vårdpersonal.

Idag insjuknar tusentals patienter världen över på grund av att de vårdas på sjukhus utan tillgång till rent vatten eller möjlighet för läkare och sjuksköterskor att tvätta händerna med tvål och vatten eller sterilisera medicinska instrument.

– Resultatet av detta är att människor dör, hälso- och sjukvårdssystem kollapsar och den antimikrobiella resistensen ökar. Detta är oacceptabelt och partnerskapet med WaterAid visar hur pass engagerad Getinge är i att förbättra situationen, säger Cecilia Chatterjee-Martinsen, Chief Executive hos WaterAid Sweden.

WaterAid har hittills hjälpt fler än 28 miljoner människor att få tillgång till rent vatten och fler än 28 miljoner att få tillgång till sanitet, i några av världens fattigaste samhällen. Partnerskapet med Getinge kommer att möjliggöra ännu fler globala insatser som bidrar till praktiska och hållbara lösningar för tillgång till vatten, sanitet och god hygien och som uppfyller de lokala behoven.

Läs mer om WaterAids arbete >>

För mer information, kontakta:

Anna Appelqvist
Getinge AB
VP Corporate Communication

anna.appelqvist@getinge.com
Petter Gustafsson
WaterAid Sweden
Media Officer

petter.gustafsson@wateraid.se

Om WaterAid
WaterAid arbetar för att inom en generation göra rent vatten, toaletter och god hygien tillgängligt för alla, överallt. WaterAid är en icke vinstgivande organisation som arbetar i 34 länder för att förbättra livskvaliteten för de fattigaste och mest marginaliserade människorna. Sedan 1981 har över 28 miljoner människor fått tillgång till rent vatten och över 28 miljoner fått tillgång till toaletter som ett resultat av WaterAids arbete. Mer information finns på www.wateraid.se eller www.wateraid.org.

Med en fast övertygelse om att alla människor och samhällen ska ha tillgång till bästa möjliga vård förser Getinge sjukhus och Life Science-institutioner med produkter och lösningar som har till mål att förbättra kliniska resultat och optimera arbetsflöden. Erbjudandet omfattar produkter och lösningar för intensivvård, hjärt- och kärlvård, operationssalar, steril rekonditionering samt Life Science-sektorn. Getinge har över 10 000 anställda runtom i världen och produkterna säljs i över 135 länder.

[i] https://washdata.org/sites/default/files/documents/reports/2019-04/JMP-2019-wash-in-hcf.pdf

[ii] https://www.who.int/gpsc/country_work/burden_hcai/en/