Getinge publicerar hållbarhetsrapport 2022

Getinges hållbarhetsrapport 2022 beskriver hur företaget tar viktiga steg för att nå långsiktiga och kortsiktiga hållbarhetsmål. Under 2022 lämnade Getinge in sina miljömål för validering till Science Based Target-initiativet, samt minskade sina CO2-utsläpp med 48 % 2022 jämfört med 2021, samtidigt som företaget fortsatt att stötta kunder och samhället i stort.

Som ett globalt medtechbolag är Getinges sociala påverkan stor, då verksamheten går ut på hjälpa till att förbättra och rädda människors liv. Med hjälp av innovation, vetenskap och teknik tar sig företaget an några av samhällets mest utmanande hälso- och sjukvårdsproblem så som hjärt-lungsjukdomar och vårdrelaterade infektioner. En växande och åldrande befolkning sätter ökad press på resurshantering för medarbetare, ekonomi och miljö inom hälso- och sjukvården och medicinteknikindustrin.

– Hållbarhet är inte en separat aktivitet, säger Anna Romberg, Executive Vice President Sustainability, Legal & Compliance på Getinge. – Eftersom vi är ett medtechbolag ingår det i allt vi gör. Vår passion för livet sträcker sig bortom den direkta påverkan våra produkter har och vi strävar efter att vara en drivkraft för positiv förändring, både för människor och för planeten.

Getinges hållbarhetsrapport fokuserar på väsentliga områden inom fyra grundpelare för företagets hållbarhetsarbete under 2022; kvalitetskultur, engagerade medarbetare, affärsetik och ansvarsfullt ledarskap samt miljö- och samhällsengagemang.

Några resultat av Getinges hållbarhetsarbete under 2022 är:

• Getinge är engagerat i Science Based Target-initiativet (SBTi) och lämnade under 2022 in sina miljömål för validering. Det långsiktiga målet är att bli ett netto-noll-utsläppsföretag till 2050, med det kortsiktiga målet att bli koldioxidneutrala i egen verksamhet, utan koldioxidcertifikat (s.k ”offsetting”), till 2025. Företaget har gjort stora framsteg och minskade koldioxidutsläppen med 48 % under 2022, jämfört med 2021. Getinge har även fastställt en riktilinje för sina scope 3 utsläpp med 2021 års resultat

• En fallstudie gjord på SRH Klinikum Karlsbad-Langensteinbach i Tyskland påvisade att installationen av Getinges lösningar för sterilgodshantering sparade tid, utgifter och vattenanvändning, samt ökade säkerheten för patienter och anställda
  • Företaget visade framsteg inom mångfald och jämlikhet med ökat antal kvinnor i högsta ledningen. Under 2022 bestod högsta ledningen av 55 % män och 45 % kvinnor. Dessa framsteg uppmärksammades av Allbright-rapporten där Getinge klättrade till 13:e plats (från 129:e plats 2021) på Gröna listan*

• När det kommer till Getinges Business Ethics & Responsible leadership-mål, att säkerställa att alla medarbetare har tillräcklig utbildning i affärsetik, deltog  90 % av alla medarbetare under 2022
  • Fler än 52 000 utbildningar för kunder genomfördes digitalt under 2022

Getinges hållbarhetsrapport 2022 är tillgänglig på www.getinge.com/se.

*Gröna bolag avser de bolag som uppnår jämn könsfördelning med minst 60 % män och 40 % kvinnor i högsta ledningen

Hållbarhet är inte en separat aktivitet. Eftersom vi är ett medtechbolag ingår det i allt vi gör. Vår passion för livet sträcker sig bortom den direkta påverkan våra produkter har och vi strävar efter att vara en drivkraft för positiv förändring, både för människor och för planeten.