Getinge samarbetar med Medtronic gällande tillverkning av Radiant[TM] ballongexpanderbara täckta stentar

Getinge annonserar idag ett leverans-partnerskap med Medtronic, som nyligen erhöll CE-märkning för RadiantTM, den första täckta stenten som är indikerad för behandling av ChEVAR (chimney endovascular aneurysm repair).

Den nya täckta stenten, RadiantTMutgörs av Getinges Advanta V12 ballongexpanderbara täckta stent som tillverkas av Getinge, men kommer att marknadsföras samt distribueras av Medtronic. Medtronic-erbjudnadet omfattar åtta storlekar av Getinges (Atrium Medical) stentportfolio och tar den till nästa nivå genom att samla in robusta kliniska bevis för att stödja CE-märkningen. Radiant är den enda täckta stenten i världen för ChEVAR (chimney endovascular aneurysm repair) indikation.

Företaget har valt att samarbeta med Getinge på grund av Advanta V12 stentens höga kliniska prestanda, vilket styrks av omfattande klinisk data.

-Detta viktiga samarbete ger läkare en ny lösning för komplex aortabehandling, säger Patty Burns, Senior Director, Global Marketing & Product Management, Vascular Systems på Getinge.
- För att stödja denna affärsexpansion har Getinge investerat i fördubblad produktionskapacitet för stentar för att förse alla våra globala kunder med de enheter som behövs för att behandla patienter.

Getinge kommer att tillverka Radiant för Medtronic med start Q4 2022. Enligt Medtronic kommer Radiant att vara kommersiellt tillgängligt i Västeuropa i november 2022, med andra regioner som erkänner CE-märkning att följa under 2023.

Läs nyheten från Medtronic här.

Anna Appelqvist, Vice President Corporate Communications
Telefon: + 46 (0) 734 244 527
E-mail: anna.appelqvist@getinge.com

Med en fast övertygelse om att alla människor och samhällen ska ha tillgång till bästa möjliga vård förser Getinge sjukhus och Life Science-institutioner med produkter och lösningar som har till mål att förbättra kliniska resultat och optimera arbetsflöden. Erbjudandet omfattar produkter och lösningar för intensivvård, hjärt- och kärlvård, operationssalar, steril rekonditionering samt Life Science-sektorn. Getinge har över 10 000 anställda runtom i världen och produkterna säljs i över 135 länder.