Getinge-teamet bakom en ny belysningsfunktion i operationssalen

Den nya Volista VisioNIR-funktionen hos Getinges Maquet Volista gör att operationpersonal kan behålla operationsbelysningen påslagen vid öppen kirurgi då system för NIR-fluoroscensavbildning används. Möt teamet bakom denna banbrytande innovation, som banar väg för bättre patientutfall genom att förbättra kirurgers öga-hand-koordination.

Med passion för livet och med stöd av ny avancerad teknik har Getinges team för operationsbelysning i Frankrike lyckats lösa en av de största utmaningarna för kirurger som arbetar med bildåtergivning med NIR-fluorescens.

– NIR-fluoroscensavbildning gör att kirurger kan se det som är osynligt för blotta ögat. Tekniken används för att urskilja strukturer som borde avlägsnas – som portvaktskörtlar och maligna celler – från nerver, blodkärl och andra strukturer som måste undvikas, säger Robin Jousse, FoU-chef Operationsbelysning på Getinge.

Han fortsätter: – Nackdelen är att traditionell belysning i operationssalen stör NIR-bildåtergivningen. Fram till i dag har det inte funnits någon belysning för operationssalar på marknaden som fortsatt kan vara på när kirurgen får stöd av en NIR-kamera.

Projektteamet arbetade i nära samarbete med kirurger i Frankrike och Argentina och föresatte sig att optimera konfigureringen med tre filter i Maquet Volista, så att den skulle fungera i harmoni med utrustningen för NIR-fluoroscensavbildning.

Minh Hong Vu Thi, optikingenjör hos Getinge, förklarar:

– Vi samarbetade med vår leverantör av filterbeläggningar i syfte att behålla de goda egenskaperna hos det synliga ljusspektrumet, samtidigt som signalen inom NIR-området dämpas. Vi ville eliminera de delar av operationsbelysningen som stör fluorescenssignalen från NIR-utrustningen.

Under utvecklingsprocessen utvärderades Volista VisioNIR av läkare under verkliga operationsförhållanden.

– För oss har det haft avgörande betydelse att ha en direkt länk mellan vårt FoU-team och experter som arbetar med NIR-fluoroscensavbildning. Det var nyttigt för att lära sig om de olika kirurgiska ingreppen och för att förstå under vilka förutsättningar operationspersonalen arbetar.  Efter ett flertal provkonstruktioner följda av feedback, var kirurgerna verkligen nöjda med resultatet, säger Robin.

Maquet Volista VisioNIR och NIR-guidade operationskameror kan i dag användas samtidigt inne i operationssalen under hela ingreppet. Med Getinges lösning behåller man standarden för operationsbelysning, med bra färgåtergivning och inga kompromisser när det gäller skugghantering eller justering av ljusintensiteten.

– Genom att inte behöva slå av och på operationsbelysningen får operationsteamet alla fördelar med en bättre öga-hand-koordination och ett arbetsflöde utan avbrott. Det gör att man hela tiden kan fokusera på patienten, säger Robin.

När de får frågan om vilket som var ett centralt ögonblick under forskningsprocessen, tar både Robin och Minh upp möjligheten att kunna ringa in NIR-strålningen i operationssalens belysning. Det var avgörande för att fastställa vad de behövde eliminera.

– När man har ett starkt synligt ljus är det särskilt utmanande att känna av en mycket svag NIR-signal. Vi behövde en särskild NIR-spektrometer för att uppnå tillräcklig brusreducering och kunna mäta NIR-signalen ordentligt, förklarar Minh.

– Med den här utrustningen fann vi förklaringen till varför vissa filterkombinationer inte gav önskat resultat. Det var en avgörande milstolpe på vägen till att skapa denna kraftfulla funktion, som vi tror kommer att få genomslag för kirurgin under åratal framöver, sammanfattar Robin.

Upptäck mer om Maquet Volista VisioNIR >>

Denna text är avsedd att ge information till en internationell publik utanför USA. Var vänlig kontakta Getinges lokala säljrepresentant om du har frågor om tillgängligheten på marknaden.

Genom att inte behöva slå av och på operationsbelysningen får operationsteamet alla fördelar med en bättre öga-hand-koordination och ett arbetsflöde utan avbrott. Det gör att man hela tiden kan fokusera på patienten.
Robin Jousse, FoU-chef Operationsbelysning på Getinge