Getinge utökar bioreaktorportföljen med större engångssystem

Getinge utökar sitt utbud av bioreaktorer genom introduktionen av ett Single-Use Production Reactor (SUPR)-system, som initialt är tillgängligt i 50 liter och 250 liter. Baserat på samma beprövade plattform som Getinges mindre bioreaktorer, hjälper SUPR-systemet operatörer att få ut livräddande mediciner på marknaden snabbare, i syfte att förbättra människors livskvalitet.

Genom lanseringen av SUPR demonstrerar Getinge återigen sin expertis inom design av bioreaktorer. Detta har resulterat i en skalbar lösning från mindre bioreaktorer för engångsbruk i laboratoriemiljö till större bioreatkorer inom fullskalig GMP-produktion.

"SUPR-systemet är en större variant av våra nuvarande bioreaktorer i lab-storlek och erbjuder alla fördelar med en engångsbioprocess. SUPR C3 (cellodlingsbehållare) steriliseras genom gammastrålning och är därför redo att användas vid leverans, inga extra steg för sterilisering eller rengöring behövs. SUPR sparar plats jämfört med konventionella rostfria stålbioreaktorer, och intuitiva funktioner som click-n-go anslutning gör dem enkla att använda," säger Jorg Bolder, Product Manager Life Science på Getinge.

De viktiga designparametrarna för Getinges bioreaktorer, såsom höjd-till-diameter-förhållanden, rundad botten, propellerplacering och gränssnitt för styrsystem, kännetecknar även dessa nya, större bioreaktorerna för engångsbruk.

"Den 3D-printade plastpropellern är en innovativ funktion i engångssystemet. Genom att göra propellern hopfällbar kan vi också använda en mindre förpackning och göra transporten mer hållbar," säger Jorg.

SUPR tillför ytterligare värde till life science-marknaden genom att erbjuda en flexibel och konfigurerbar lösning. Användarna kan välja mellan Getinges Livit Flex och Pro-Control-system för bioprocesskontroll. Detta innebär att användarna inte enbart kan optimera sina investeringar i utrustning för bioprocesser, utan även få en helt anpassad lösning som möter deras unika behov.

"Med Livit Flex styrs SUPR med nästa generations bioprocesskontrollsystem, vilket erbjuder ett anpassningsbart och intuitivt gränssnitt och plug-and-play-anslutning via Livit Links. Alternativt kan SUPR styras med Pro-Control, ett beprövat och pålitligt styrsystem baserat på DeltaV™, Siemens eller Allen Bradley. Detta säkerställer den mest pålitliga och robusta lösningen för GMP-produktion av livräddande mediciner," avslutar Jorg.

SUPR-systemet finns i arbetsvolymerna 50 liter och 250 liter. En ytterligare version på 1000 liter kommer att lanseras under de kommande åren.

Lär dig mer om Getinges nya SUPR-system >>

Lär dig mer om Livit Flex >>

Lär dig mer om Getinges nya Pro-Control >>

Investor Relations:

Lars Mattson, Head of Investor Relations
Telefon: +46 (0)10 335 0043
E-post:
 lars.mattsson@getinge.com

Caroline Örmgård, Head of Public & Media Relations
E-post:
caroline.ormgard@getinge.com

Fast övertygade om att alla människor och alla samhällen bör ha tillgång till bästa möjliga vård förser Getinge sjukhus och institutioner verksamma inom Life Science-området med produkter och lösningar vars syfte är att förbättra kliniska resultat och optimera arbetsrutiner. Bland annat erbjuder företaget produkter och lösningar för intensivvård, kardiovaskulära procedurer, operationssalar, sterilgodshantering och Life Science. Getinge har cirka 12 000 medarbetare världen över och företagets produkter säljs i över 135 länder.