Getinge utser Elin Frostehav till President Acute Care Therapies och Eric Honroth till President Life Science

Getinge har utsett två nya affärsområdeschefer och medlemmar av koncernledningen. Elin Frostehav utses President Acute Care Therapies och Eric Honroth President Life Science med start 1 april 2022.

Elin Frostehav har utsetts till President Acute Care Therapies och medlem av Getinges koncernledning. Elin arbetar idag som Vice President Critical Care, som är en del av affärsområdet Acute Care Therapies i Getinge. Elin började på Getinge 2019 och har tidigare haft flera ledande globala positioner inom Semcon, ett internationellt teknikföretag, inom produktutveckling och digitalisering. Innan Semcom hade Elin olika roller inom FlexLink, ett globalt företag för automatiseringssystem till tillverkningsindustri. Elin efterträder Jens Viebke som tillträder en ny roll som Executive Vice President Research & Business Development, med fokus på Getinges forskningsprogram och M&A-aktiviteter. I denna roll kommer Jens Viebke att fortsatt rapportera till Mattias Perjos, VD & koncernchef. Han kommer inte att vara medlem av koncernledningen.

Eric Honroth har utsetts till President Life Science och medlem av Getinges koncernledning. Eric är för närvarande President North America Region för Getinge och har varit anställd sedan 2018. Han har mer än 20 års lång erfarenhet av globala ledarskapsroller inom medicintekniska företag så som Becton Dickinson, CareFusion och Abbott Vascular. Eric efterträder Harald Castler, som efter en lång och framgångsrik karriär inom Getinge kommer att gå i pension.

Ändringarna träder i kraft den 1 april 2022.

Mediakontakt
Mobil: +46 734 244 527
anna.appelqvist@getinge.com

Kort om Getinge
Med en fast övertygelse om att alla människor och samhällen ska ha tillgång till bästa möjliga vård förser Getinge sjukhus och Life Science-institutioner med produkter och lösningar som har till mål att förbättra kliniska resultat och optimera arbetsflöden. Erbjudandet omfattar produkter och lösningar för intensivvård, hjärt- och kärlkirurgi, operationssalar, sterilgodshantering samt Life Science-sektorn. Getinge har över 10 000 anställda runtom i världen och produkterna säljs i 135 länder.