Getingekoncernen Delårsrapport januari – mars 2011

Rapportperioden januari – mars

• Orderingången minskade med 6,0 % till 5 241 Mkr (5 576), organiskt ökade orderingången med 1,1 %
  • Nettoomsättningen minskade med 3,9 % till 4 671 Mkr (4 863), organiskt ökade nettoomsättningen med 3,2 %
  • Resultat före skatt ökade med 3,1 % till 568 Mkr (551)
  • Nettovinsten ökade med 5,0 % till 420 Mkr (400)
  • Vinst per aktie ökade med 4,0 % till 1,75 kr (1,68)

• Fortsatt goda resultatutsikter för 2011

1:a kvartalet 2011

Orderingången
Koncernens organiska orderingång ökade med 1,1 % under kvartalet. Under det första kvartalet föregående år registrerades en större beställning av ventilatorer till Brasilien om cirka 250 Mkr inom Medical Systems. Justeras orderingången för denna beställning så uppgick den organiska orderingången i perioden till knappt 6 % organiskt.

För Medical Systems sjönk orderingången organiskt med 2,0 % som ett resultat av den ovan nämnda beställningen. För Extended Care och Infection Control förbättrades den organiska orderingången med 1,7 % respektive 7,4 %.

Ur ett geografiskt perspektiv så utvecklades koncernens orderingång planenligt även om koncernens affärsområden uppvisade en viss variation. Efterfrågan i Västeuropa var oförändrad jämfört med fjolårsperioden medan tillväxten i Nordamerika var god. På utvecklings-marknaderna fortsatte orderingången att vara mycket bra, om justering görs för den ovan nämnda Brasilienordern.

Getinge AB
Box 69, 305 05 Getinge
Telefon 010-335 00 00. Telefax 035-549 52
e-post: info@getinge.com
Organisationsnummer 556408-5032
www.getingegroup.com

Informationen är sådan som Getinge AB är skyldigt att offentliggöra enligt lagen om börs- och clearingverksamhet och/eller lagen om handel med finansiella instrument.