Getinges delårsrapport januari – mars 2022: Stark orderbok men utmaningar i försörjningskedjan

”Nettoomsättningen minskade med 6,4 % och orderingången minskade med 4,4 % organiskt i kvartalet,” säger Mattias Perjos, VD & koncernchef. ”Rensat för den starka försäljningen av ventilatorer 2021 växte vi dock organiskt i både orderingång och nettoomsättning. Orderboken växte med 8 % under kvartalet och är 21 % större än vid samma period 2021 rensat för valutaförändringar”.

Getinge har en stark order-pipeline och ligger kvar med oförändrad försäljningsprognos för helåret. Leveranserna påverkades negativt mot slutet av kvartalet, som en följd av temporära utmaningar i försörjningskedjan. Företagets bedömning är att nettoomsättning motsvarande 300 Mkr försenats på grund av komponentbrist.

”Likt många andra, har även vi påverkats av Rysslands invasion av Ukraina,” säger Mattias Perjos, VD & koncernchef. ”Vi har inte produktion eller några större leverantörer i dessa länder, men det kan indirekt leda till ökade kostnader för insatsvaror och förseningar, som ytterst drabbar patienter och sjukhus världen över. Våra kunder har god förståelse för situationen och värdesätter våra produkter och den service vi erbjuder, vilket utgör en solid grund för en bra dialog i rådande läge”.

Getinge har ett väl fungerande arbetssätt för att säkerställa tillgång till komponenter och transporter, och räknar med att möta stora utleveranser under det andra halvåret.

Bruttomarginalen hölls uppe väl i kvartalet trots lägre volymer från ventilatorer och negativa mixeffekter samt utmaningar i försörjningskedjan. EBITA-marginalen påverkades negativt av lägre volymer och ofördelaktiga effekter från mix. I takt med att volymerna ökar under resten av året förväntar Getinge en stark återhämtning avseende marginalerna.

Januari – Mars 2022 i korthet

• Nettoomsättningen minskade organiskt med 6,4 %. Orderingången minskade med 4,4 % organiskt.
  • Justerat bruttoresultat uppgick till 3 261 Mkr (3 285) och marginalen uppgick till 52,7 % (53,3).
  • Justerad EBITA uppgick till 839 Mkr (1 079) och marginalen uppgick till 13,6 % (17,5).
  • Justerat resultat per aktie uppgick till 2,11 kr (2,68).
  • Fritt kassaflöde uppgick till 420 Mkr (2 026).

Telefonkonferens

Telefonkonferens med Mattias Perjos, VD & koncernchef, och Lars Sandström, Finansdirektör, hålls den 26 april kl. 10.00 – 11.00 svensk tid. Vänligen se telefonnummer nedan för att delta:

SE: +46 8 505 583 66
UK: +44 333 300 92 71
US: +1 631 913 14 22

Under telefonkonferensen kommer en presentation att hållas. För att ta del av denna via webcast, vänligen klicka på följande länk: https://tv.streamfabriken.com/getinge-q1-2022

Alternativt, använd följande länk för att ladda ned presentationen:

09:45    Ring in till konferensen
10:00    Presentation
10:30    Q&A
11:00    Avslutning

Inspelning tillgänglig i 3 år
En inspelning finns tillgänglig i 3 år via följande länk: https://tv.streamfabriken.com/getinge-q1-2022

Lars Mattson, Head of Investor Relations
Tel: +46 (0)10 335 0043
Email: lars.mattsson@getinge.com

Denna information är sådan information som Getinge AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 26 april 2022, kl.08:00 CEST.

Kort om Getinge

Med en fast övertygelse om att alla människor och samhällen ska ha tillgång till bästa möjliga vård förser Getinge sjukhus och Life Science-institutioner med produkter och lösningar som har till mål att förbättra kliniska resultat och optimera arbetsflöden. Erbjudandet omfattar produkter och lösningar för intensivvård, hjärt- och kärlkirurgi, operationssalar, sterilgodshantering samt Life Science-sektorn. Getinge har över 10 000 anställda runtom i världen och produkterna säljs i över 135 länder.

Nettoomsättningen minskade med 6,4 % och orderingången minskade med 4,4 % organiskt i kvartalet. Rensat för den starka försäljningen av ventilatorer 2021 växte vi dock organiskt i både orderingång och nettoomsättning. Orderboken växte med 8 % under kvartalet och är 21 % större än vid samma period 2021 rensat för valutaförändringar.
Mattias Perjos, VD & koncernchef.