Getinges första uppkopplade operationsbord är här

Lanseringen av Maquet Corin för Getinge ett steg framåt inom två viktiga områden. Utöver att det är medtechbolagets första uppkopplade operationsbord, är det också banbrytande med ett modulärt tillvägagångssätt där samma tekniska komponenter används till olika operationsbord.

"Så småningom kommer uppkoppling att vara en del av alla våra operationsbord. Vi tror att det är bra att börja i premiumsegmentet där kunderna har mycket höga krav. Det kommer att hjälpa oss att bygga kunskap om vilka funktioner som skapar mest värde för användarna," säger Frank Alles, Vice President Global Portfolio Management för Surgical Workplaces på Getinge.

"Maquet Corin är förberedd för interaktion med andra enheter. Vi ser ett växande kundbehov av sammankoppling mellan enheter i operationssalen för att förbättra patientsäkerheten och optimera arbetsflödet. Detta kräver en öppen kommunikationsplattform, och vi är en del av utvecklingen inom detta område," fortsätter Frank.

Uppkopplingen i Maquet Corin stödjer snabbare och mer effektivt underhåll. Genom att förse Getinges servicetekniker med värdefull information om enhetens status innan de besöker kunderna, kan de ha allt redo när de anländer, eller till och med ge råd på distans.

Maquet Corin markerar också starten på en harmonisering av Getinges erbjudande, där tekniska grundlösningar används i olika slags operationsbord.

"Operationsbordet innehåller vissa delar från Maquet Otesus-systemet. I Maquet Corin kompletterar vi dem med ytterligare teknik som senare kan delas med kommande bord. Detta är en utveckling som underlättar för kunderna att använda och underhålla våra operationsbord," säger Frank.

Lanseringen av premiumprodukten Maquet Corin kommer efter uppdateringar av operationsbord i andra segment.

"När det gäller operationsbord i premiumsegmentet är det lätt att falla i fällan att lägga till så många funktioner och alternativ som möjligt. Även om Maquet Corin har en solid specifikation, ville vi fokusera på en smidig integration i sjukhusets arbetsflöde genom att koncentrera oss på de saker som är viktigast för det kirurgiska teamet," förklarar Frank.

Utvecklingsteamet har lagt ner mycket arbete på att göra det enkelt att använda samtliga av Maquet Corins tekniska lösningar.

"Det intuitiva användargränssnittet, baserat på färger, och smarta funktioner som övervakar viktiga områden som kollisioner och tippning, är utformade för att ge det kirurgiska teamet mer tid att fokusera på patienten och ingreppet," avslutar han.

Lär dig mer om det nya operationsbordet Maquet Corin >>