Getinges helårsrapport 2021: ”God ordertillväxt, förbättrad EBITA-marginal och starkt kassaflöde”

”I det fjärde kvartalet ökade den organiska orderingången med 6,4 procent efter tillväxt i samtliga affärsområden och regioner”, säger Mattias Perjos, VD & koncernchef Getinge.  ”Valutajusterat är vår orderbok drygt 20 procent större än för ett år sedan.”

Getinges nettoomsättning minskade som väntat jämfört med Q4 2020, som präglades av stora leveranser av IVA-ventilatorer. Efterfrågan på produkter för livsuppehållande ECMO-terapi och produkter för Sterile Transfer fortsätter att vara stark, samtidigt som övriga delar av verksamheten återhämtar sig på ett stabilt sätt. Detta gäller i synnerhet inom Surgical Workflows, som dessutom visar prov på stark marginalexpansion. Försäljningen av produkter för planerade hjärt-kärlingrepp ökade också trots fortsatta utmaningar kopplade till COVID-19.

”Implementeringen av vår strategi fortsätter, med fokus på våra mest attraktiva tillväxtsegment”, säger Mattias Perjos, VD & koncernchef. ”Ett exempel på detta är förvärvet av Talis Clinical, en USA-baserad ledande innovatör av molnbaserade mjukvarulösningar för akutsjukvård. Talis erbjudande är ett perfekt komplement till vårt starka erbjudande inom kirurgi, intensivvård och ECMO-terapi.”

Förbättringarna i verksamheten fortsätter att få genomslag i högre EBITA-marginal och starka kassaflöden, vilket innebär att Getinge befäster sin solida finansiella ställning och har gott om utrymme för attraktiva förvärv.

Getinge bedömer den organiska omsättningstillväxten i den övre delen i spannet 4-6% för helåret 2022.

Oktober – December 2021 i korthet

• Orderingången ökade med 6,4 % organiskt och nettoomsättningen minskade med 9,6 % organiskt
  • Justerat bruttoresultat uppgick till 4 150 Mkr (4 556) och bruttomarginalen uppgick till 52,0 % (51,5)
  • Justerad EBITA uppgick till 1 723 Mkr (1 817) och EBITA-marginalen uppgick till 21,6 % (20,6)
  • Justerat resultat per aktie uppgick till 4,54 kr (4,58)
  • Fritt kassaflöde uppgick till 1 313 Mkr (2 283)
  • Efter kvartalets utgång: Elin Frostehav utsågs till President Acute Care Therapies och Eric Honroth till President Life Science med tillträde den 1 april 2022

Januari – December 2021 i korthet

• Orderingången minskade organiskt med 3,0 % och nettoomsättningen minskade med 4,8 % organiskt
  • Justerat bruttoresultat uppgick till 14 392 Mkr (15 874) och bruttomarginalen uppgick till 53,2 % (53,2)
  • Justerad EBITA uppgick till 5 212 Mkr (5 724) och EBITA-marginalen uppgick till 19,3 % (19,2)
  • Justerat resultat per aktie uppgick till 13,22 kr (14,43)
  • Fritt kassaflöde uppgick till 5 946 Mkr (6 207)
  • Utdelning per aktie föreslås till 4,00 kr (3,00)

Telefonkonferens

Telefonkonferens med Mattias Perjos, VD & koncernchef, och Lars Sandström, Finansdirektör, hålls den 28 januari kl. 10.00 – 11.00 svensk tid. Vänligen se telefonnummer nedan för att delta:

SE: +46 850 558 357
UK: +44 333 300 92 60
US: +1 646 722 49 03

Under telefonkonferensen kommer en presentation att hållas. För att ta del av denna via webcast, vänligen klicka på följande länk: https://tv.streamfabriken.com/getinge-q4-2021

Alternativt, använd följande länk för att ladda ned presentationen: https://www.getinge.com/se/om-oss/investerare/rapporter-presentationer/

09:45    Ring in till konferensen
10:00    Presentation
10:30    Q&A
11:00    Avslutning

Inspelning tillgänglig i 3 år
En inspelning finns tillgänglig i 3 år via följande länk: https://tv.streamfabriken.com/getinge-q4-2021

Lars Mattson, Head of Investor Relations
Tel: +46 (0)10 335 0043
Email: lars.mattsson@getinge.com

Denna information är sådan information som Getinge AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 28 januari 2022 kl 08.00 CET.

Kort om Getinge

Med en fast övertygelse om att alla människor och samhällen ska ha tillgång till bästa möjliga vård förser Getinge sjukhus och Life Science-institutioner med produkter och lösningar som har till mål att förbättra kliniska resultat och optimera arbetsflöden. Erbjudandet omfattar produkter och lösningar för intensivvård, hjärt- och kärlkirurgi, operationssalar, sterilgodshantering samt Life Science-sektorn. Getinge har över 10 000 anställda runtom i världen och produkterna säljs i över 135 länder.

I det fjärde kvartalet ökade den organiska orderingången med 6,4 procent efter tillväxt i samtliga affärsområden och regioner. Valutajusterat är vår orderbok drygt 20 procent större än för ett år sedan.
Mattias Perjos, VD & koncernchef Getinge