Getinges nyemission övertecknad

I syfte att skapa utrymme för fortsatt förvärvsledd expansion samt som ett led i finansieringen av förvärvet Boston Scientific hjärt- och kärldivision har Getinge genomfört en nyemission med företrädesrätt för bolagets aktieägare. Emissionen fulltecknades och bolaget tillförs cirka 1 514 MSEK före emissionskostnader. Av de erbjudna aktierna i nyemissionen har cirka 99,21 % tecknats med primär företrädesrätt och cirka 150,3 % med subsidiär företrädesrätt. Nyemissionen är därmed fulltecknad och emissionsgarantin behöver ej tas i anspråk.

De 99 430 B-aktier som ej tecknades med stöd av teckningsrätter, motsvarande 0,79 % av det totala erbjudna antalet aktier, kommer i enlighet med de principer som beskrivs i prospektet att tilldelas de aktieägare som tecknat sig för aktier utan stöd av teckningsrätter.

Emissionen medför att antalet aktier i bolaget ökar med 12 617 120 aktier genom utgivande av 843 885 nya aktier av serie A och 11 773 235 nya aktier av serie B. Getinges aktiekapital ökar med 6 308 560 SEK. Efter nyemissionen uppgår aktiekapitalet till 107 245 520 SEK, fördelat på 14 346 045 aktier av serie A och 200 144 995 aktier av serie B. De nyemitterade B-aktierna som tecknats med stöd av teckningsrätter beräknas bli föremål för handel vid OMX Nordic Exchange Stockholm i början på april 2008.

Danske Markets är finansiell rådgivare till Getinge i samband med företrädesemissionen.

Getinge den 20 mars 2008
Getinge AB