Getinges Vac-a-Scope-system möjliggör säker förvaring och transport av flexibla endoskop

Idag lanserar Getinge Vac-a-Scope, ett patenterat stationärt förpackningssystem som förbereder och förvarar endoskop, samtidigt som instrumentens integritet bevaras hela vägen från rengöring och desinfektion till operationsrummet.

I takt med att användningen av endoskop ökar över hela världen blir rengöring och desinfektion av dessa instrument allt viktigare i kampen mot vårdrelaterade infektioner (VRI).

– VRI kan innebära stora kostnader och Vac-a-Scope-systemet – som redan har använts framgångsrikt i Storbritannien i många år – gör det möjligt att förvara endoskop som är klara att användas på ett lättillgängligt ställe utan att ta upp plats i ett tork- och förvaringsskåp. Dessutom kan frekvensen av onödig rengöring och desinfektion minimeras, vilket sparar både tid och pengar. Systemet hjälper till att skydda flexibla endoskop från kontaminering och skador, säger Don Socha, Global Product Manager Endoscope Reprocessing på Getinge.

Getinges Vac-a-Scope-system består av ett komplett sortiment av tillbehör som fungerar sömlöst för att uppfylla kundernas behov. Förutom vakuumenheten finns ett system för processövervakning, ett urval av brickor samt inklädnader och vakuumpåsar för att skydda rena endoskop från kontaminering och för att skydda såväl personal som arbetsmiljö från exponering för smutsiga endoskop.

Genom att avlägsna luft utan att tillföra ytterligare föroreningar som skulle kunna äventyra säkerheten eller renheten bevarar Vac-a-Scope endoskopens integritet.

– Precis som våra andra lösningar är Vac-a-Scope utformad med patientsäkerheten i åtanke. Den manipuleringssäkra, trippelförseglade vakuumpåsen gör det möjligt att förvara torra endoskop som desinficerats på hög nivå i upp till 30 dagar, förklarar Don.

Vac-a-Scope kräver minimal utbildning eftersom vårdpersonalen enkelt kan lasta vakuumpåsen med endoskopet på brickan, skanna och ta med sig utrustningen.

– Med Vac-a-Scope erbjuder vi nu våra kunder en komplett lösning för rengöring och desinfektion av endoskop, i vårt mål att bekämpa VRI och bidra till en mer hållbar hälso- och sjukvård.

Upptäck Getinges system Vac-a-Scope >>

Läs mer om Getinges lösningar för sterilgodshantering >>