Han strävar efter att förbättra framtidens operationer

Man skulle nästan kunna säga att innovation rinner i Kevin Zhangs ådror. Den Kina-födde amerikanske elektronikingenjören började på Getinges hjärtkirurgiska forskningscentrum i Kalifornien för några månader sedan. Han har i tidigare roller ansökt om närmre 30 patent och nu brinner han för att förbättra morgondagens operationer.

– Alltsedan början av min ingenjörskarriär har nya idéer ständigt dykt upp i huvudet. Efter fyra månaders arbete med inspirerande forskning på Getinge fortsätter det så. Jag älskar utmaningen med att få utlopp för min kreativitet inom nya områden och tillämpningar, säger Kevin.

Innan Kevin kom till Getinge arbetade han på en elektronikjätte som utvecklar och tillverkar displayer för allt från smarta klockor till TV-skärmar. Som Senior Principal Engineer vid Getinges forskningscentrum i Silicon Valley i Kalifornien, USA, fokuserar han för närvarande på innovativa lösningar som minskar risker i samband med komplicerade operationer.

– Min pappa fick en hjärtinfarkt för sex år sedan. Det var en skrämmande upplevelse, men hans liv kunde räddas tack vare en minimalinvasiv operation, vilket resulterade i väldigt lite smärta och nästan osynliga ärr. Jag hoppas att vi genom vår forskning kan hitta nya sätt att hjälpa människor att återhämta sig från operationer så smärtfritt som möjligt, förklarar Kevin.

Han fortsätter:

– Framtidssäkrad teknik som redan är befintlig på marknaden är ett viktigt område för oss. Att göra befintliga verktyg smartare och lättare att använda kan underlätta komplicerade operationer. Flexiblare och effektivare procedurer gör att operationstiderna förkortas, vilket förbättrar produktiviteten i operationssalarna.

Som passionerad elektronikingenjör är Kevin övertygad om att automatisering och artificiell intelligens (AI) kommer att ha ett stort inflytande på morgondagens hälso- och sjukvård.

– AI och maskininlärning kan användas för att underlätta arbetet för kirurger och data som samlas in från operationssalen kan användas både för att förbättra operationer och göra utbildningen av unga kirurger mer effektiv, säger han. Det finns olika nivåer av automatisering. Med rätt nivå av uppkopplad vård kan kirurger till exempel utföra operationer på distans. Tack vare avancerad visionsteknik, smarta sensorer och 5G-överföring av data kan kirurgerna få återkoppling som möjliggör ”fingertoppskänsla”, även om de inte närvarar i operationssalen.

En naturlig följdfråga är naturligtvis hur långt Kevin tror att automatisering av operationer kan utvecklas i framtiden.

– Jag är övertygad om att datorer så småningom kommer att kunna utbildas för att utföra hela operationer inom vissa områden, inledningsvis under noggrann övervakning av kirurger. Naturligtvis kommer man att möta utmaningar längs vägen, som till exempel att göra det möjligt för system att hantera plötsliga komplikationer. Men även om detta är en framtidsvision och inte något som är aktuellt imorgon, så är det denna typ av spännande perspektiv som håller oss forskare på tå, avrundar Kevin.

Läs mer om digitalisering av hälso- och sjukvård >>

Hitta karriärmöjligheter hos Getinge >>

Kontakt: