Hjärtkirurgens kokbok – ett innovativt samarbete för att hjälpa hjärtkirurger förbättra sin fingerfärdighet

Ett nyskapande samarbete mellan en framstående hjärtkirurg, en stjärnkock och en global leverantör av kardiovaskulär utrustning strålar samman i en unik, kirurginspirerad kokbok, framtagen för att hjälpa kirurger att använda sina färdigheter från operationssalen i köket.

Hjärtkirurgens kokbok är skapad av New York-baserade hjärtkirurgen Dr. Nirav Patel MD och Fredrik Berselius, innehavaren av två Michelinstjärnor och grundare och ägare till restaurang Aska i New York. De båda antog medtechbolaget Getinges utmaning att skapa en kokbok, som inte bara hyllar den fyskiska och mentala färdigheter hos både kirurger och kockar, utan även erbjuder ett unikt träningsredskap för hjärtkirurger, oavsett hur långt de kommit i sin karriär.

Samtliga nio recept, som är gemensamt framtagna och utvecklade av Fredrik och Dr. Patel, innehåller åtminstone ett kirurgtekniskt moment, inklusive precisionsskärning, injicering, kirurgisk sömnad, anatomisk dissekering och dessutom - försiktighet och koncentrationsfärdighet.

Dr. Patel, som utför runt 350 operationer varje år och dessutom tycker om att laga mat, berättar att det här var första gången han använde sina kirurgiska färdigheter i köket:

”Jag kunde inte säga nej till en kokbok för hjärtkirurger, som dessutom erbjuder färdighetsträning. Fingerfärdighet leder till precision och utan precision är kirurgin inte effektiv. När man tittar på vikten av smidighet och precision så är det inte svårt att se parallellerna mellan kirurgi och matlagning i världsklass.”

Fredrik, som ursprungligen kommer från Stockholm, och flyttade till New York 2020 för att utveckla sin karriär tillägger:

”Det mest utmanande med det här projektet var att se på mat genom en kirurgs ögon. Det var en fantastisk upplevelse från början till slut. Jag började med att presentera några idéer och sedan utvecklade vi recepten tillsammans och tittade på vilka färdigheter som kunde användas. Jag uppskattade verkligen att gå igenom varje rätt, steg för steg, för att anpassa och lägga till verktyg som kirurger använder.”

Dr. Patel berättar att matlagning hjälper honom att slappna av och tänka på annat än operationer, samtidigt som det även hjälper honom att öva sin fingerfärdighet och förmåga att fokusera. Han påpekar att hans kirurgkollegor, oavsett erfarenhet, kan använda “Hjärtkirurgens kokbok” på ett liknande sätt.

Han betonar att han, trots sina färdigheter, tyckte att matlagningen var utmanande. Exempelvis att sy i savoykål utan att göra sönder den, eller att göra ett snöre av lök. Han säger att alla nio recept erbjuder ”utmärkt träning för dina fingrar och din hjärna och utmanar ditt sinne för detaljer”, och han tillägger:

”Om jag ska summera samarbetet så skulle jag säga att de gemensamma nämnarna är precision, sinne för detaljer, förberedelser och teamwork. Jag kommer definitivt att rekommendera mina studenter att öva sina färdigheter genom att använda den här boken. Det är ett utmärkt sätt att slappna av på och tänka på annat än operationssalar, och samtidigt använda sina kirurgiska färdigheter och laga mat till familj och vänner.”

Carsten Blecker, Chief Commercial Officer på Getinge och utbildad tandläkare känner väl till hur viktigt fingerfärdighet och kontinuerlig träning är för kirurger. Carsten tillägger: ”Hjärtkirurgens kokbok hyllar de fantastiska färdigheter som en kirurg innehar och den erbjuder verktyg för att öva fingerfärdighet.”

Han fortsätter: ”Färdigheten och precisionen som Dr. Patel och kocken Fredrik har använt för att utveckla och skapa recept för den här kokboken är inspirerande; vi tillgängliggör den för kirurger i hela världen så att fler kan använda den för att öva sina färdigheter, ha kul och skapa fantastiska måltider till familj och vänner. ”

Hjärtkirurgens kokbok, med recept framtagna av Fredrik och Dr. Patel inkluderar bland annat:

• Kungsfiskros med gröna krusbär
  • Rostad vaktel med tryffel
  • Viltstek med savoykål
  • Kammussla med rovor i varm buljong

Utforska Hjärtkirurgens kokbok >>

Titta på en film med Dr. Patel och Fredrik på YouTube >>