Innovationer för ökad vårdtillgänglighet

Den digitala revolutionen fortsätter ha en stor inverkan på hälso- och sjukvårdssystem världen över – särskilt när det gäller ökad tillgänglighet för vårdpersonal och utrustning. För Getinge innebär detta ett ökat innovationsfokus på att tillhandahålla lösningar som kan användas mer effektivt.

”Klimatförändringar, digitalisering och brist på hälso- och sjukvårdspersonal är tre viktiga faktorer som påverkar vårt innovationsarbete idag. Förhoppningsvis kommer vi kunna hantera alla tre faktorer genom att utveckla digitala lösningar som minskar CO2-utsläppen och gör det möjligt för hälso- och sjukvårdspersonal att fokusera ännu mer på patienterna, säger Ulf Andersson, Vice President Research & Platforms på Getinge.

Getinges innovationsprocess bygger på regelbunden interaktion med användarna under hela utvecklingsresan. I takt med att lösningarna blir mer och mer förfinade utvärderas prototyper och varianter tillsammans med kunderna för att säkerställa att de tillför mervärde i slutändan.

”Innovation är en global satsning som omfattar Getinges alla verksamhetsområden, inte bara våra forskningsteam i Europa, USA och Asien. Vi strävar även efter att inleda partnerskap med universitet för att bredda och stärka vårt forskningsperspektiv inom områden med växande betydelse.”

Getinge ser digitalisering som en stor möjliggörande faktor för en mer hållbar hälso- och sjukvård.

”Precis som många andra branscher kommer vi att gå över till affärsmodeller där programvarufunktioner spelar en större roll. Att kunna samla in data från uppkopplade enheter öppnar upp för fantastiska möjligheter”, förklarar Ulf.

Automation och artificiell intelligens (AI) är två områden inom vilka han är övertygad att Getinge kommer att erbjuda värde och bidra till framsteg även i framtiden.

”Man kan åstadkomma mycket med hjälp av algoritmer, till exempel underlätta för användare i det dagliga arbetet. Samtidigt är det bra att vara ödmjuk när man diskuterar de olika sätt som AI kan användas för beslutsfattning och automation. En övergång till AI kräver även noggranna valideringar och noggrann regelutveckling, säger Ulf. ”Men det handlar inte bara om AI. Många hälso- och sjukvårdssystem kan förbättras med hjälp av andra typer av algoritmer eller genom att man säkerställer interoperabilitet mellan olika system. Det handlar om att hitta de mest effektiva lösningarna.”

Under årens lopp har många av Getinges innovationer huvudsakligen utvecklats internt. Idag banar partnerskap väg för nya affärsmodeller och intäkter. Ett sådant exempel är ett samarbete med telekommunikationssektorn, där Getinge sätter upp ett eget 5G-system.

”Säker dataöverföring är av yttersta vikt och 5G har potential för verksamhetskritisk information även i mycket stora nätverk”, säger Ulf. ”Vi konkurrerar om hälso- och sjukvårdsbudgetar med nya aktörer, som etablerade teknikjättar och nystartade företag. Våra kunder kommer att investera i lösningar som erbjuder mervärde, oavsett varifrån de kommer. För att ligga steget före krävs nya perspektiv och vi är väldigt glada över att vara en del av den resan.”

Läs mer om digitalisering av hälso- och sjukvård >>