”Jag älskar mitt ärr, det sammanfattar hela mitt liv”

Zoe Sophia lider av skolios och var tvungen att genomgå en operation redan i unga år. Ett enormt ärr som täcker hennes ryggrad är idag en konstant påminnelse om smärtan hon lyckades kämpa sig igenom.

När hon var sju år fick Zoe Sophia, som hade dansat ända sedan hon lärde sig gå, diagnosen skolios.

– Min ryggrad var S-formad och vriden. Läkarna sa att det antingen skulle växa bort eller förvärras. För mig växte det inte bort utan förvärrades. Vi talar om åratal av sjukgymnastik, korsetter och andningsövningar. Till slut tvingade smärtorna mig att sluta med dansen, berättar Zoe Sophia, 24 år från New York City i USA.

Zoe ville till varje pris undvika operation, men när hon var 14 år fanns det inget ingen annan utväg än en steloperation där läkarna rätade upp ryggen med skruvar och stag. Trots att operationen gick bra förvärrades sedan skoliosen åter när hon fortsatte att växa.

– Min rygg var så sned. Jag var gick alltid lutad och sjönk in i snedheten. Det var otroligt smärtsamt. Ingenting passade så jag bar bylsiga tröjor, lårhöga strumpor och hade långt hår som täckte ryggen. Folk tyckte att det var en gullig signaturstil, men det var jag som dolde min skolios.

Zoe visste att en korrigerande operation skulle behövas förr eller senare och när hon var 19 år var det dags. Då såg hon faktiskt fram emot den. Men den här gången skulle det vara riskabelt, en tolvtimmarsoperation som Zoe refererar till som operationen som gav henne det enorma ärret.

– De opererade mig på samma ställe, tog bort skruvar och stag och lossade det som tidigare hade fixerats. De försökte räta ut, fixera allt på nytt och sedan sätta in nya skruvar och stag.

Efter operationen väntade en lång och smärtfylld återhämtningsperiod. Men Zoe var glad eftersom hon visste att smärtan ledde till något fantastiskt som skulle förändra hennes liv.

– Under hela mitt liv hade jag varit ocentrerad. Den typen av smärta är inte kul. Men den här gången handlade det om en positiv smärta eftersom den så småningom skulle hjälpa mig att läka och bli bättre.

Zoe började känna sig stärkt av sitt ärr. Hon ser det inte så ofta, men när hon skymtar det i spegeln påminner det henne om hur stark hon är och hur mycket hon har lyckats kämpa sig igenom.

– Det är den del av ryggen jag tycker bäst om, och den ser så mycket bättre ut nu. Jag kommer alltid att ha skolios och smärtan som den medför, men mitt liv har förändrats till det bättre.

Idag vill Zoe inspirera människor att älska sina brister och känslor av osäkerhet.

– När folk ser ärr ser de inte all den smärta och kamp som ligger bakom ärret. Jag älskar mitt ärr, det sammanfattar hela mitt liv.

Zoe medverkar just nu i Getinges senaste varumärkeskampanj där hon visar upp sitt vackra ärr för världen. Ta en titt >>

Zoe Sophia