Kirurgen bakom en av världens mest utmanande kokböcker

New York-baserade Dr. Nirav Patel är en känd kirurg som, efter tusentals ingrepp, har bemästrat relationen mellan människa, robot och hjärta. Att rädda liv är hans vardag, och just nu frontar han Getinges nya varumärkeskampanj tillsammans med kocken Fredrik Berselius. Det visar sig att en kirurg och en kock har flera saker gemensamt när det gäller fingerfärdighet.

Dr. Nirav Patel växte upp i Indien där han har en medicinsk examen från Baroda Medical College. Hans medicinska utbildning har sträckt sig över tre länder och har gett honom ett unikt perspektiv på globala best practice-metoder inom hjärnkirurgi. Idag är han direktör för Robotkirurgi vid Northwell Health och vice ordförande för hjärt- och thoraxkirurgi vid Lenox Hill Hospital i New York, där han utför cirka 350 operationer per år.

Nu frontar Dr. Patel det globala medtech-bolaget Getinges nya varumärkeskampanj, där han tillsammans med den berömde kocken Fredrik Berselius har skapat det som tros vara en av världens mest utmanande kokböcker.

”När jag fick höra talas om projektet blev jag entusiastisk. En speciell kokbok för hjärtkirurgers fingerfärdighetsträning. Jag kunde helt enkelt inte säga nej.” säger Dr. Patel.

Kokboken omfattar nio komplicerade recept; idealiska för kirurger och kockar som vill öva på sin fingerfärdighet.

”Jag skulle säga att fingerfärdighet är den viktigaste kunskapen när man utför kirurgi. Du måste förstå vikten av att vara smidig och precis, det finns inga genvägar. Du måste älska det, respektera det och behålla viljan att fortsätta öva och bli bättre.” förklarar Dr. Patel.

Kirurgi och avancerad matlagning har några gemensamma nämnare. I båda fallen handlar det om förberedelser, passion, hängivelse, sinne för detaljer, lagarbete och inte minst, en hög grad av precision.

”Det är inte svårt att se parallellerna. Fredrik var hjärnan bakom ingredienserna och matlagningen. Men tillsammans såg vi till att vi använde minst en kirurgteknisk teknik i varje recept. Något som verkligen utmanade fingerfärdigheten. En hjärtoperation kan pågå i fem timmar, och du måste behålla koncentrationen och precisionen hela vägen igenom.”

Även om Dr. Patel har varit kirurg i många år, så var det första gången som han använde kirurgisk teknik i matlagning. Det visade sig att övningar som att sy i kål var ett förvånansvärt bra sätt att utveckla fingerfärdighetsförmågan.

”Kirurgi är en vetenskapligt bevisad konstform. Oftast vet du exakt vad du gör och i vilken ordning. Men vid vissa tillfällen måste du försiktigt tänka nytt och improvisera. Alla nio recepten är utmärkt träning för dina fingrar och din hjärna, alla med ett stort sinne för detaljer. Upplevelsen och resultatet var ännu bättre än jag hade väntat mig och jag hoppas att den här kokboken kan vara användbar och kul för alla kirurger och kockar som vill öva på sin fingerfärdighet.”

Utforska Hjärtkirurgens kokbok >>

Titta på en film med Dr. Patel och Fredrik på YouTube >>

Besök Getinges hemsida för att ta reda på mer >>

Caroline Örmgård, Head of Public & Media Relations