Kritiskt sjuk COVID-19-patient som behandlades med ECMO överlevde lungtransplantation

Som hjärtkirurg med lång erfarenhet av lungtransplantationer är Dr Wojciech Karolak van vid att utföra komplicerade ingrepp. Han var dock med om en extraordinär upplevelse när man räddade livet på en kritiskt sjuk kvinnlig COVID-19-patient som behandlades med  extrakorporeal membranoxygenering (ECMO).

– Lungtransplantationen gjorde att patienten kunde botas, men det var extrakorporeal membranoxygenering som räddade hennes liv, säger dr. Wojciech Karolak. Aktuell statistik visar att 50 procent av COVID-19-patienterna som behandlas med extrakorporeal membranoxygenering överlever. Denna behandling ger dem en andra chans till liv.

Den kvinnliga patienten behandlades redan med extrakorporeal membranoxygenering – vilket innebär att lung- och/eller hjärtfunktionen ersätts av en enhet som pumpar och syresätter blodet utanför kroppen – när hon kom till hjärtkirurgiska avdelningen vid University Clinical Center och Medical University i Gdansk i Polen. Getinges bärbara enhet Cardiohelp möjliggör patienttransport utan att kretsen för extrakorporeal membranoxygenering avbryts och kan enkelt användas vid sängkanten eller på fältet, vilket möjliggör portabelt och kontinuerligt hjärt-lungstöd för patienter.

– Patientens lungor var förstörda och hennes tillstånd försämrades, men sedan lyckades vi stabilisera henne och utföra alla tester som krävdes för att gå vidare. En donator hittades till slut och vi kunde genomföra en akut lungtransplantation, säger dr. Wojciech Karolak.

I detta fall utförde det kirurgiska teamet hela transplantationen medan patienten behandlades med veno-arteriell extrakorporeal membranoxygenering, vilket innebär att maskinen stöder både andnings- och cirkulationsfunktionerna.

– Extrakorporeal membranoxygenering under transplantationer gjorde att vi kunde sänka antikoagulantiadosen, vilket minskar blödningen utan någon negativ inverkan på patienten, förklarar dr. Wojciech Karolak. Totalt var det här en väldigt lyckad operation. Patienten lever ett självständigt liv igen, utan behov av extra syre.

Gdansk Lung Transplantation Program startades 2018 och teamet har hittills utfört 36 transplantationer.

Dr Wojciech Karolak avslutar: – Att rädda liv är en del av mitt jobb, men när jag tänker på det här specifika fallet får jag tårar i ögonen. Det var verkligen nära.

*https://www.elso.org/Registry/FullCOVID19RegistryDashboard.aspx

Denna text är avsedd för en publik utanför USA. Använd endast denna produkt tillsammans med respektive bruksanvisning.

Photo: Sylwia Mierzewska, UCK