Maquet Corin sätter ny standard för operationsbord

Tack vare en holistisk FoU-ansats – som kombinerar ett intuitivt användargränssnitt med proaktiva säkerhetsfunktioner och smart uppkoppling – sätter Maquet Corin en ny standard för högkvalitativa operationsbord och siktar mot toppen av sitt segment.

”Vår holistiska ansats är vad som får Maquet Corin att sticka ut. Medan andra bord på marknaden har några av de funktioner vårt nya operationsbord erbjuder, integrerar ingen av dem alla i ett komplett paket. Vi etablerar också ett nytt riktmärke för mobila bord, både när vad gäller lastviktskapacitet och justeringsprestanda,” säger Ulrich Peters, Senior Project Manager på Getinge.

Förutom ett användargränssnitt med ljusindikatorer och kontroller baserade på färger och mönster, har Maquet Corin flera nya digitaliserade funktioner, utformade för att stödja det kirurgiska teamet med sensorbaserade säkerhetsfunktioner – och för att öppna upp en rad uppkopplingsmöjligheter.

”Det har varit ett mycket spännande projekt. Vi har utvecklat och tillverkat operationsbord i många år, men detta är en banbrytande ansats, som inkluderar flera funktioner som är nya för oss,” säger Ulrich.

Han fortsätter:

”Uppkoppling banar väg för fjärruppdateringar av mjukvara, lägligt tidsinställda när bordet inte används. Det möjliggör också förebyggande underhåll. När den installerade basen är tillräckligt stor för att ge oss solida användardata, kommer vi att kunna förutse problem och agera innan kunderna upplever problem.”

Maquet Corin-projektet representerar en övergång från ett traditionellt fokus på maskinteknik till datorhårdvara och mjukvara. Cirka två tredjedelar av det totala antalet ingenjörstimmar har spenderats på att utveckla den digitala sidan.

”På vissa områden har detta varit en brant inlärningskurva för oss. Eftersom maskiningenjörer arbetar med långa ledtider, är de mer aktiva i de tidiga skedena av projektet, medan mjukvaruingenjörerna är upptagna hela vägen till slutet; finjusterar koder och testar att allt fungerar enligt plan,” säger Ulrich.

Det finns också regulatoriska aspekter vad gäller utveckling av uppkopplingsfunktioner.

”Kommunikationstekniker omfattas av andra regler än de medicinska standarder vi är vana vid. Ramverket är också mycket mer fragmenterat, med några olika lokala krav och tester att hantera,” avslutar Ulrich.

Läs mer om det nya operationsbordet Maquet Corin >>

Det har varit ett mycket spännande projekt. Vi har utvecklat och tillverkat operationsbord i många år, men detta är en banbrytande ansats, som inkluderar flera funktioner som är nya för oss.
Ulrich Peters, Senior Project Manager på Getinge