Marlene och Dowreng frontar omslaget på Getinges årsredovisning

Marlene Forsström och Dowreng Borssén Broberg, som pryder omslaget av Getinges nysläppta årsredovisning för 2022, är stolta över att bygga maskiner som bidrar till att rädda liv.

Att komma till jobbet på Getinge och träffa kollegorna är som att komma till sitt andra hem och sin andra familj, det är Marlene Forsström och Dowreng Borssén Broberg rörande överens om.

Tillsammans med våra härliga kollegor bygger vi anestesimaskiner och ventilatorer som bidrar till att sjukvårdspersonal kan rädda liv. Det är fantastiskt, vi känner oss som hjältar och det är en ynnest att få vara en del av detta varje dag, säger Marlene.

Hon har arbetat på Getinge i inte mindre än 23 år, medan Dowreng anslöt för 4 år sedan.

Vi vet vilken betydelse de lösningar vi bygger har, och det har blivit ännu mer uppenbart de senaste åren. Under de mest intensiva månaderna då Covid-19 härjade byggde vi ventilatorer dygnet runt här i Solna-fabriken i Sverige. Vi gav allt och lite till och det var det värt, säger Dowreng.

De arbetar båda främst i modulavdelningen med att bygga den gasmodul som styr flödet i anestesimaskinerna i produktfamiljen Flow samt Servo-ventilatorerna. Modulavdelningen är en del av en lång kedja av tillverkning och logistik; tusentals komponenter och flera kontroller ska till innan en maskin är helt färdig och kan lämna fabriken.

Vi är flexibla vad gäller de olika stationerna och hoppar in där vi behövs som mest. Arbetet är väldigt precist då det handlar om att bygga högkvalitativa produkter för sjukhus. Jag tänker alltid på patienterna och hur viktigt det är att jag gör bra ifrån mig för att de ska få bästa möjliga vård, förklarar Marlene.

Hon får medhåll av Dowreng som också berättar om det öppna och peppande klimatet som finns på arbetsplatsen:

All input från oss i produktion är värdefull för kollegorna på FoU-avdelningen när de ska utveckla nya produkter. Vi pushar alla varandra till hur vi tillsammans kan prestera som bäst och tillföra mest värde för våra kunder. Det är helt enkelt en arbetsplats där vi brinner för det vi gör och där folk vill stanna.

Nyligen släpptes Getinges årsredovisning för 2022 och på omslaget finns Marlene och Dowreng. Marlene har sedan tidigare medverkat i bland annat filmer producerade av medtechbolaget men för Dowreng är uppdraget som modell helt nytt.

Det känns jättekul att få vara på omslaget! Som ni ser har vi ganska roligt tillsammans, och det gäller i både med- och motgång, säger Marlene och Dowreng.

Läs Getinges årsredovisning 2022 där Marlene och Dowreng frontar omslaget >>

Hitta karriärmöjligheter hos Getinge >>

Kontakt:

Tillsammans med våra härliga kollegor bygger vi anestesimaskiner och ventilatorer som bidrar till att sjukvårdspersonal kan rädda liv. Det är fantastiskt, vi känner oss som hjältar och det är en ynnest att få vara en del av detta varje dag.
Marlene Forsström på Getinge