Möt Fredrik Berselius – medskapare till en av världens svåraste kokböcker

Fredrik Berselius är kocken som driver en Michelin-restaurang i New York och frontar Getinges senaste varumärkeskampanj tillsammans med Dr Nirav Patel. Det visar sig att en kirurg och en kock har flera saker gemensamt när det gäller fingerfärdighet.

Fredrik Berselius, ursprungligen från Stockholm, har skapat en framstående karriär mitt i hjärtat av New York City. Hans barndomshem låg näst intill en skog, något som gav en djup förbindelse med naturen och som sedan dess har blivit framträdande i hans matlagning.

Just nu frontar Fredrik det globala medtech-företaget Getinges senaste varumärkeskampanj, där han tillsammans med Dr. Nirav Patel, en framstående hjärtkirurg, har skapat vad som anses vara en av världens svåraste kokböcker.

"Det var en rolig utmaning att skapa recept där det finns en tydlig koppling mellan det vi gör på en restaurang och sådant som en kirurg gör i ett operationsrum. När du förbereder en rätt behöver du vara noggrann och använda din fingertoppskänsla och vissa verktyg för att hantera väldigt detaljerade moment. Det var fascinerande att titta på de verktyg som kirurger använder och försöka implementera dem i förberedelserna," säger Fredrik.

Kokboken handlar om att öva på allt ifrån hur du använder dina händer, utvecklar din fingertoppskänsla och din förmåga att använda instrument och verktyg. Och det handlar om att ha roligt.

"Jag tror att alla recept som Dr. Patel och jag har skapat är utmärkt träning för dina fingrar och din hjärna, och för att fokusera på detaljer. Som bonus får du utsökt mat på tallriken."

När Fredrik först blev tillfrågad att göra kokboken hade han inte tänkt så mycket på likheterna. Men när han och Dr. Patel arbetade tillsammans blev de mer och mer uppenbara.

"Sättet vi arbetar på som ett team, hur vi förbereder oss och hur vi hanterar stress är några av likheterna mellan kirurgi och matlagning. De verktyg vi använder är en annan. Jag inspirerades av att arbeta tillsammans med någon från en annan bransch och det fanns mycket att lära. Jag har stor respekt för vad Dr. Patel och hans team gör på sjukhuset. De räddar liv."

Fredrik ser också möjlighet att föra tillbaka några av de kirurgiska teknikerna till arbetet på sin restaurang Aska. Till exempel att använda en skalpell eller sax i stället för en stor kniv, för att göra maten ännu mer detaljerad.

"Jag är väldigt glad att jag hade möjlighet att samarbeta med Getinge i det här projektet. Det är genom att prova nya saker du blir bättre. Du kan aldrig bli fullärd. Exceptionell fingerfärdighet är något kockar och kirurger har gemensamt, och förhoppningsvis kan kokboken vara inspirerande för både kirurger och kockar som vill förbättra sin fingerfärdighet."

Utforska Hjärtkirurgens kokbok >>

Titta på en film med Dr. Patel och Fredrik på YouTube >>