Nederländsk studie med målsättning att rädda fler liv genom att använda Cardiohelp inom prehospitalvården

En landsomfattande studie har inletts i Nederländerna där fyra mobila medicinska team går samman för att erbjuda extrakorporeal hjärtåterupplivning (ECPR) som räddningsbehandling för refraktärt hjärtstillestånd utanför sjukhuset. När bilar och helikoptrar nu är utrustade med Getinges mobila hjärtlungmaskin Cardiohelp kan teamen använda extrakorporeal membranoxygenering (ECMO) med målet att rädda upp till 200 fler liv per år.

Det finns fyra mobila sjukvårdsteam (Mobile Medical Teams (MMT)) i Nederländerna som utgår från Amsterdam, Rotterdam, Nijmegen och Groningen. Samtliga har i sin tur var sitt Helicopter Emergency Medical Services (HEMS)-team som består av mycket skickliga piloter, sjuksköterskor och läkare som arbetar i helikoptrar och bilar. Tillsammans täcker de hela Nederländerna.

I och med uppstarten av en unik nationell studie får HEMS-teamen ännu mer fullt upp att rädda liv. Sedan januari är Rotterdams helikopter och MMT-bil först ut med att utrustas med Cardiohelp – Getinges mobila hjärtlungmaskin (ECMO).

– Med Cardiohelp ombord erbjuder vi personer mellan 18 och 50 år som drabbas av hjärtstillestånd utanför sjukhuset en mycket större chans att överleva. Utan denna möjlighet skulle dessa patienter bokstavligt talat inte överleva, säger Dinis Dos Reis Miranda, anestesiolog/intensivist och HEMS-läkare vid Erasmus University Medical Center i Rotterdam.

När HEMS-teamet har anlänt till patienten tillåter studien dem att placera en venoarteriell extrakorporeal membranoxygenering (VA-ECMO) på patienter som inte har svarat på hjärtåterupplivning inom 20 minuter. Genom att använda Cardiohelp kringgår de funktionen hos patientens hjärta och lungor.

– Två katetrar eller kanyler förs in vid insättningen av VA-ECMO med dränerings- och återinfusionsportarna som är placerade i centrala kärl och artärer. Deoxygenerat blod dräneras från kroppen precis innan hjärtat via en extern pump, passerar genom membranoxygenatorn och återinfunderas sedan tillbaka till patienten direkt efter hjärtat, förklarar Dinis. – Orsaken till problemet kvarstår och det är ändå nödvändigt att snabbt ta den kritiskt sjuka patienten till sjukhuset, men under tiden ger ECMO blodflöde och syresättning.

Studien, som finansieras av den nederländska hälsovårdsmyndigheten, kommer att pågå i två år om den fortskrider väl. Den kommer att utvärderas kontinuerligt och noggrant innan de återstående HEMS-teamen får med sig  ECMO-utrustning ombord. I studien finns två potentiella stora fördelar definierade när det gäller att förse HEMS-team med ECMO för prehospitalvård, vilka måste bevisas i det dagliga praktiska arbetet.

– Det första är att minska tiden med lågt flöde, det vill säga tiden under HLR, från cirka 70 till 35 minuter. Det andra är att göra ECPR tillgängligt för hela landet och därmed undvika geografiska skillnader ifråga om tillgången på återupplivningsvård. Vi siktar på att rädda omkring 200 fler liv om året och jag tror att det finns en stor chans att vi kommer att klara det, säger Dinis.

Ta reda på mer om On-Scene trial: The First Nationwide PreHospital ECPR program >>

Läs mer om Getinges lösningar för extrakorporeal membranoxygenering >>

Med Cardiohelp ombord erbjuder vi personer mellan 18 och 50 år som drabbas av hjärtstillestånd utanför sjukhuset en mycket större chans att överleva. Utan denna möjlighet skulle dessa patienter bokstavligt talat inte överleva.