Nya hybridoperationssalar ska stötta bättre patientutfall i Italien

Nyligen öppnades två nya flerfunktionella hybridoperationssalar vid Azienda Ospedale vid universitet i Padua i Italien efter ett framgångsrikt samarbete mellan sjukhuset, Getinge och Siemens Healthineers. De toppmoderna salarna kommer att stötta sjukhuspersonalen i deras ambition att uppnå bättre patientutfall.

Som svar på efterfrågan på operationer som kräver flera operationsteam och tekniker är öppningen av två nya flerfunktionella hybridoperationssalar vid Azienda Ospedale vid universitet i Padua en av de hittills mest avancerade insatserna inom den italienska hälso- och sjukvården. Det är också resultatet av ett väletablerat samarbete mellan Getinge och Siemens Healthineers.

– En hybridoperationssal gör det möjligt för läkare att diagnostisera och behandla på ett och samma ställe, vilket minskar risker och förseningar samt förbättrar patientsäkerheten. Därmed minskar också kostnaderna. I en flerfunktionell hybridoperationssal kombinerar man mer än ett bildtagningssystem med ett operationsbord, förklarar Luca Sartori, projektledare på Getinge Italien.

Tack vare vårt breda utbud av utrustning och bildhanteringslösningar från Siemens Healthineers kunde vi skapa salar som vägde samman kundens kliniska behov med bildutrustningens nödvändiga funktionalitet.

Förutom Getinges operationsbord Maquet Magnus som är synkroniserat med bild- och datortomografer från Siemens Healthineers omfattar de nya salarna i Padua även Getinges modulära rumssystem, operationslampor, anestesimaskiner och ventilatorer samt lösningar för perfusion och digitalisering.

– Sömlös integration handlar om mer än att bara leverera en helhetslösning. Det handlar om att optimera arbetsflöden och arbetsutrymmen, synkronisera komponenter och implementera internationella hygienstandarder i hela hybridoperationssalen. Dessa toppmoderna salar är verkligen framtiden för kirurgi och stöttar personalen på Azienda Ospedale i deras viktiga arbete för att uppnå bättre patientresultat, avslutar Luca.

Utforska Getinges lösningar för hybridoperationssalar >>

Se en film om de nya flerfunktionella hybridoperationssalarna i Italien >>

Denna text är avsedd för en publik utanför USA.