Östra sjukhusets nya steriltekniska avdelning optimerar flödet för kirurgiska instrument

Tidigare i år öppnade en nybyggd sterilteknisk avdelning på Östra sjukhuset i Göteborg. Ett samarbetsprojekt mellan fyra olika parter där Getinge står för helhetslösningen som hjälper till att optimera flödet av kirurgiska instrument och minska risken för vårdrelaterade infektioner.

Redan 2008 togs beslutet att bygga nya steriltekniska avdelningar på Sahlgrenska universitetssjukhusets samtliga sjukhus i Västra Götalandsregionen. Nya EU-direktiv ställde större krav på spårbarhet av kirurgiska instrument och man ville samtidigt förbättra kvaliteten och effektiviteten för de som arbetade på sterilcentralerna och i operationssalarna.

De steriltekniska avdelningarna är designade utifrån Getinges lösningar och senast att bli klar för drift är den på Östra sjukhuset.

— Projektet är ett samarbete mellan Östra sjukhuset, entreprenören NCC, byggherren Västfastigheter och Getinge som stått för produkter och lösningar. God kommunikation har varit framgångsfaktorn, säger Mats Rydenfors som är enhetschef för sterilcentralen på Östra sjukhuset.

Han får medhåll av Henrik Hellgren som är blockchef på NCC:

— Att bygga en sterilteknisk avdelning är komplext; det är högt ställda toleranskrav och täthetskrav vilket påverkar bland annat dörrmiljöer och ventilation. Vi har utbutit många erfarenheter och hittat lösningar tillsammans vilket varit både inspirerande och kul. Jag är jättenöjd och stolt över det vi åstadkommit.

Just erfarenhetsutbyte är något Mats också framhåller:

— Vi har samarbetat tätt och stämt av regelbundet i ett gemensamt forum. Alla var tidigt involverade i projektet vilket gjorde det lättare att sträva åt samma håll.

Mats ligger även bakom de steriltekniska avdelningarna på Mölndals sjukhus och Sahlgrenska som är i drift sedan ett par år tillbaka och tycker det har varit smidigt att ha samma partner både vad gäller arkitektur, vatten, produkter och lösningar.

— Att bara ha lösningar från en leverantör har gjort det enklare att planera layouten och hantera underhåll. Det har varit högt i tak när vi designat den steriltekniska avdelningen tillsammans och vi har löst alla frågor i forumet. Vi har också kunnat återanvända mycket av arbetet vi gjort på de andra sjukhusen.

I projektet har man tänkt utanför boxen, satsat på att hitta långsiktiga, smarta val och influerats av både robotics och artificiell intelligens.

— Vi frågade oss tidigt vad vi kunde vinna på det, och automatisering av instrumentens flöde kändes som en bra väg framåt för att effektivisera personalens arbete. Det sparar tid eftersom den manuella hanteringen för ett givet steg minskar, samtidigt som det blir färre avbrott, förklarar Mats.

Björn Asking, projektledare på Getinge, är också nöjd med den höga kvaliteten man fått till i sterilgodshanteringen tack vare välfungerande logistik och flöde.

— En spännande utmaning var att parera eventuella kommande tekniska förändringar på maskinerna då projektet löpt över flera år. Tack vare en nära dialog med vårt utvecklingsteam har vi sett till att maskindata hela tiden överensstämmer med projekteringsunderlaget.

Han påpekar att uttrycket “plan the work and work the plan” kan låta enkelt men att det krävs förståelse mellan alla parter för att få det att fungera.

— Jag tycker vi lyckats bra här, det har verkligen varit ett roligt projekt att jobba med.

Personalen är lyriska över den nya, funktionella miljön där man också haft hållbarhet i åtanke.

— Vi har ljusa, fina lokaler där vi kan arbeta på ett smart och ergonomiskt sätt. Vi har dragit ner på energiförbrukningen och minskat mängden avfall. Verksamheten har inte varit igång så länge ännu, men det känns som att vi är ”spot on” med slutresultatet. Flödet har optimerats och vi har standardiserade processer som går att lita på, säger Mats.

Han och personalen brinner för att bidra till att utrota vårdrelaterade infektioner (HCAI) som ofta är just instrumentrelaterade.

— Tack vare vårt system för sterilgodshantering och spårbarhet av kirurgiska instrument, ser vi till att rätt gods är på rätt plats vid rätt tid och håller högsta kvalitet och garanterad sterilitet. Dessutom friar vi upp mer tid för personalen i operationssalen och det i sin tur bidrar till att fler operationer kan genomföras enligt plan, vilket är oerhört viktigt inte minst nu då vi står inför långa operationsköer i kölvattnet av COVID-19, säger Mats.

Lösningar till den steriltekniska avdelningen:

• Diskdesinfektorer av genomräckningsmodellen S-8668T, som tack vare att de är enkla att fylla, manövrera och underhålla bidrar till ökad effek­tivitet. Turbomodellen har kortare diskproces­ser och minimerar förbrukningen av vatten, diskmedel och energi.
  • Kabinett diskdesinfektorer 9128E.
  • Diskdesinfektor WD14.
  • Ångautoklav för sex korgar, genomräcknings­modell GSS67H. Ger upp till 30 procent kortare processtid och minskad energiförbrukning.
  • AGS 2.0 med returbana med sluss.
  • CUBO vattenanläggning.
  • Centraldoserings system CMS.
  • Packbord, svetsbord, vagnar och diskbänkar.
  • T-DOC sterilgodshanteringssystem

Denna text är avsedd för en publik utanför USA.

Mats Rydenfors, enhetschef för sterilcentralen på Östra sjukhuset