Gotländskt kött på Bocuse d´Or Europe

För Bocuse d´Or Europe har tävlingsledningen valt ut gotländsk unggris som köttråvara. Svenskt Butikskött, som har varumärket Smak av Gotland och servar kunder inom både DVH och RSH, menar att det inte är en slump då det gotländska köttet smakmässigt är mycket bra.

I tävlingen Bocuse d´Or Europe tävlar Europas främsta kockar och de bäst placerade direktkvalificerar sig för Bocuse d´Or i Lyon – VM för kockar. I år har Sverige äran att arrangera den europeiska tävlingen, vilket är ett fantastiskt tillfälle att visa upp Sverige och vårt gastronomiska arv. Tävlingen går av stapeln 7-8 maj i Stockholm.

Tävlingens huvudråvaror bestäms av tävlingsledningen för Bocuse d´Or. Köttråvara i 2014 års Kock-EM är svensk unggris från gården Havor Lantbruk i Havdhem på Gotland. Gården är ett familjejordbruk där släktgården gått i arv från far till son i elva generationer. På lantbrukets 130 hektar odlas ärtor, korn, vete och rågvete till grisarna. Unggrisen har en slaktvikt på 40 kg och köttet är ljust och elegant med mycket insprängt fett, vilket ger mycket smak.

- Havor är vårt gårdskoncept för gris. Under 2014 kommer Havor-konceptet att placeras under vårt varumärke Smak av Gotland, berättar Helena Donar som är försäljnings- och marknadschef på Svenskt Butikskött när hon får frågan om satsningen från Bocuse d´Or.

Svenskt Butikskött är sedan 2010 majoritetsägare till Gotlands Slagteri AB. Tillsammans med uppfödarna på Gotland har man arbetat med att utveckla regionens mervärden och produktion. Satsningen har bland annat resulterat i varumärket Smak av Gotland. Här ryms en serie med köttprodukter från djur som fötts upp på öns ört- och kalkrika marker. Med mest sol i Sverige och en prunkande flora är ön idealisk för uppfödning. Under 2013 ökade man försäljningen av Smak av Gotland med 29% jämfört med året innan.

- Undersökningar visar att vi konsumenter har ett ökat intresse för ursprung, berättar Helena Donar vidare. Sju av tio säger sig vara villiga att betala mer för svenskt kött, enligt en rykande färsk YouGov-undersökning. När vi genomfört blindtester med avseende på ätegenskaper ser vi att det gotländska köttet smakmässigt är mycket, mycket bra.

Konsumenternas intresse och köttets goda kvalitet gör att Smak av Gotland är ett varumärke som Svenskt Butikskött väljer att satsa ännu mer på framöver – både mot detaljhandeln (DVH) och restaurang och storhushåll (RSH). Som ett exempel kommer Smak av Gotland under våren 2014 kommer att listas centralt på ICA. Tidigare skedde bearbetningen butik för butik.

För ytterligare information, kontakta:

Susanne Welin-Berger, Goda Gotland, 070-726 2888, susanne.welin-berger@livstek.se
Helena Donar, Svenskt Butikskött, 070-689 5034, helena.donar@svensktbutikskott.se
Läs mer på: www.godagotland.se, www.svensktbutikskott.se, www.smakavgotland.se, www.svensktkott.se

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Om Goda Gotland: I Goda Gotlands arbete för mer närproducerat från Gotland i storkök i Stockholm och Mälardalen ingår både små och större aktörer. Mer information finns på www.godagotland.se

Taggar: