Samarbete ger goda grönsaksnyheter

Varje år testar odlarna nya råvaror och sorter för att hitta egenskaper som ännu bättre matchar kraven från olika kunder. Även om Gotland har utmärkta förutsättningar för att odla smakrika produkter med hög kvalitet så gäller det att förstå och möta nya behov från kunderna.  Samarbeten med kockar kring smak och användningsområden ger nya kunskaper!

Någon som minglade med gotländska morötter på hotell Clarion Stockholm i mitten av januari? Ja, det fanns även lite annat smått och gott på plats, men de gotländska morötterna stod liksom i centrum. Var tredje morot som produceras i Sverige kommer nämligen från Gotland! Med sina många soltimmar och kalkrika jord har Gotland perfekta förutsättningar för att odla förstklassiga råvaror. Det milda havsklimatet gör säsongen lång och produkterna smakrika. Många känner till det stora utbudet av grönsaker, som självklart når långt utanför Gotland och även tar sig in i finrummen - till bland annat Nobelfestligheter och prinsessbröllop. Egentligen är det enbart fantasin, tiden och efterfrågan som begränsar utbudet. Det går ofta även att finna ett ekologiskt alternativ till den mer konventionellt odlade grönsaken, tack vare ett stort antal övertygade ekologiska lantbrukare på ön.

Smaken på morötter i fokus för Widegrens Gård
Frågar vi någon av personerna bakom Widegrens Gård så kan morötter användas till det mesta – förrätt, varmrätt, efterrätt, snacks, fika. När man odlar morötter finns det massor av egenskaper att ta hänsyn till t ex tidighet, lagringsduglighet, storlek, avkastning och smak. Sedan flera år har bröderna Dan och Olof Widegren lagt fokus på smaken hos morötterna.

Samarbete direkt med kockar för att testa efterfrågan
Andreas Wiklund på Stora Tollby Gård odlade 23 potatissorter förra året. För att lära sig mer och för att hitta nya sorter med bra egenskaper testar Andreas 8-10 nya potatissorter i år. Han prövar även några nya löksorter, som banancharlotten och långlök, vilket kan beskrivas som en avlång gullök, som ska lämpa sig väl för restaurang. Flera gotländska odlare har förstått hur viktigt det är att snabbt känna av hur intressant en ny råvara eller sort är. Då kan samarbete med intresserade kockar som testar och återkopplar vara en metod. Så har till exempel Stora Tollby Gård gjort när det handlar om en ny potatissort som inte suger åt sig lika mycket vatten vid kokning.

- Det gör den intressant i storkök och restaurangkök vid tillagning av puréer. Efter första årets utvärdering har vi fått återkoppling som gör att vi fortsätter odla den gula Andean Sunrise, berättar Andreas Wiklund på Stora Tollby Gård.

För ytterligare information, kontakta:

Susanne Welin-Berger, Goda Gotland, 070-726 2888, susanne.welin-berger@livstek.se
eller läs mer på till exempel: www.godagotland.se, www.gottochnara.se, www.widegrens.se, www.storatollbygard.se, www.ryftes.se, www.stenhusegard.se, www.youtube.com/user/CoopSverige

Om Goda Gotland: I Goda Gotlands arbete för mer närproducerat från Gotland i storkök i Stockholm och Mälardalen ingår både små och större aktörer. Mer information finns på www.godagotland.se

Taggar: