Smakfull kombination av rom och choklad. På gotländska.

De passade så bra ihop på romprovningarna, den gotländska rommen gjord på närodlade sockerbetor och den ljusa chokladen från Gotlandsgårdens konfektyr i När. När två entreprenörer nu slagit ihop sina läckerheter till en är den lokala succén redan ett faktum.

När Träkumla rom flyttade verksamheten till livsmedelnavet på Stafva Gård hittade man inspiration till att jobba med spännande nya romprovningar.

-        På provningarna får man både kunskap och smakprover på några av produkterna från gården i Barlingbo en kvarts biltur från Visby. Och så choklad förstås, som passar så väldigt bra till just rom, berättar marknadschefen Jonny Warg.

Besökarna som kommer till gården vill förstås köpa med sig produkter som de gillar, men med dagens alkoholförsäljningsregler finns inget sådant alternativ för Träkumla rom. Istället gav den goda matchningen mellan gotländsk choklad och rom Jonny Warg och hans kollega Niklas Gustafsson en idé. De tog kontakt med Ann-Charlotte Larsson på Gotlandsgårdens konfektyr och efter några testvarv hittade man det vinnande konceptet. En ljus chokladkaka fylld med Altissima vulgaris, en rom lagrad i tre år, som nyligen gjort nypremiär på Systembolagets gotländska hyllor och i beställningssortimentet i övriga landet.

-        Vi har testat nu under sommaren, berättar Ann-Charlotte, och det här är verkligen en läcker kombination av lokala produkter.

Efterfrågan har varit stor, både i Lottas egen ”Chokoladeria” på gården i När på sydöstra Gotland och på andra försäljningsställen runt om på ön. Och visst, snart väntar en lansering även på fastlandet. Till dess finns alltid webshopen på Gotlandsgårdens konfektyr att beställa från för den som vill testa en häftig smakkombination av rom och choklad, inte från Västindien utan från mycket närmare håll.

För ytterligare information, kontakta:

Ann-Charlotte Larsson, Gotlandsgårdens konfektyr, mobil 0705-49 23 70, e-post: info@gotlandskonfektyr.se www.gotlandskonfektyr.se
Jonny Warg, Träkumla rom, mobil: 0725-85 85 55, e-post: jonny.warg@trakumlarom.se
www.trakumlarom.se

Altissima Vulgaris finns i Systembolagets beställningssortiment, artikelnummer 86707.
All choklad från Gotlandsgårdens konfektyr är fri från spår av nötter och mandel.

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Om Goda Gotland: Goda Gotland arbetar för att öka synlighet och tillgänglighet för det breda och spännande utbudet av gotländskt producerad mat och råvaror – gentemot konsumenter, offentligt kök och butiker. Mer information finns på www.godagotland.se

Taggar: