Första boken om counselling i socialt arbete

AntologinCounselling- stödsamtal i socialt arbete är den första boken på svenska som presenterar hur counselling kan tillämpas inom socialt arbete. Counselling är ett kunskapsområde som handlar om hur vi kan förstå, analysera och utvärdera själva mötet mellan behandlare och klient. Här ingår praktiska bemötandestrategier, teoretiska tolkningsramar och evidensbaserade forskningsresultat. Coun­selling kan därför bidra med strategier och förhållningssätt kring hur ett professionellt bemötande kan ske på ett respektfullt och empatiskt sätt.

Boken ger viktiga teoretiska och praktiska perspektiv på counselling inom socialt arbete. Den visar också hur counselling kan tillämpas inom några centrala problemområden såsom missbruk och identitetsproblem, psykisk ohälsa och i möten med skuldsatta klienter och kvinnor som utsatts för partnervåld. Bidragen kommer från de världsledande forskarna inom counselling John McLeod och Janet Seden, samt från ledande svenska forskare. Redaktörer är Sam Larsson, professor i socialt ar­bete och docent i psykologi, samt SveV Trygged, universitetslektor i socialt arbete.

Kortfattade författarpresentationer
De internationella bidragen är författade av:
John McLeod, professor i counselling, verksam vid The University of Abertay, Dundee, Skottland.

Janet Seden, forskare och lektor vid The School of Health and Social Welfare, Faculty of Health and Social Care, vid The Open University, England.

De svenska bidragen är författade av:
Therese von Braun, socionom med masterexamen i socialt arbete, verksam som universitetsadjunkt vid Hög-skolan i Gävle, avdelningen för socialt arbete och psykologi.

Thomas Johansson, professor i pedagogik med inriktning mot barn- och ungdomsvetenskap, institutionen för pedagogik och didaktik, Göteborgs universitet.

Christian Kullberg, professor i socialt arbete och verksam vid Högskolan Dalarna och Örebro Universitet.

Sam Larsson, professor i socialt arbete och docent i psykologi, forskare och universitetslektor verksam vid institutionen för socialt arbete, Stockholms universitet samt avdelningen för socialt arbete och psykologi vid Högskolan i Gävle.

John Lilja, professor emeritus i socialfarmaci och tidigare verksam vid Åbo Akademi, Åbo, Finland

Ulla Melin Emilsson, socionom, psykolog och docent i socialt arbete, verksam vid Lunds universitet.

Sven Trygged, fil. dr. och universitetslektor i socialt arbete, verksam vid institutionen för socialt arbete, Stockholms universitet.

Michael Tärnfalk, fil. dr. i socialt arbete och verksam som universitetslektor vid institutionen för socialt arbete, Stockholms universitet.

Titel: Counselling - Stödsamtal i socialt arbete
Författare: Sam Larsson, Sven Trygged(RED)
ISBN 978-91-7205-668-8
Utgivningsår 2010
272 sid
Pris: 340:- exkl. moms

Vill du beställa ett recensionsexemplar?
Kontakta Nathalie Parkvall, PR/sociala media, 08-462 26 77, nathalie.parkvall@gothiaforlag.se
Förlagskontakt: Emma Wistrand, marknadschef, 0709-530512, emma.wistrand@gothiaforlag.se

Fakta om Gothia Förlag
Gothia Förlag ger ut böcker och skrifter för och i nära samarbete med aktörer inom medicin& hälsa, socialt arbete och tandvård. Vi ökar människors kunskap genom att göra vetenskap och erfarenhet begriplig, tillgänglig och användbar. Gothia Förlag är ett oberoende förlag inom Berling Media Koncernen.