Tidig utlösning - ett dolt problem

Tidig utlösning, prematur ejakulation eller egentligen bättre benämnt ofrivillig utlösning, är ett mycket vanligt och dolt problem bland svenska män. Undersökningar visar att tidig utlösning förekommer spporadiskt hos drygt 40 % av män mellan 18-74 år i Sverige. Det är en klart högre siffra än förekomsten av impotens. Men ett problem man inte talar om.

Tidig utlösning, att inte kunna genomföra ett samlag på det sätt man själv vill, kan leda till låg självkänsla, dåligt självförtroende och relationsproblem.  Men vad beror tidig utlösning på och hur kan jag få hjälp?

I den nya boken Tidig utlösning - Orsaker, konsekvenser och behandlingar av prematur ejakulation ger författaren Malin Drevstam, socionom, kurator och sex- och samlevnadsterapeut, en bakgrund samt många tips och råd. Hennes kunskap baseras på evidensbaserade metoder och hennes egen erfarenhet av arbetet på en sex- och samlevnadsmottagning i Stockholm.

Boken är indelad i två delar:

• Del ett beskriver orsaker och vilka konsekvenser tidig utlösning kan medföra för mannen, partnern och relationen.
  • Del två tar upp hur man kan behandla problemet genom olika övningar, övningar som man gör både utan och tillsammans med partner.

Tidig utlösning vänder sig främst till män, som lider av tidig utlösning, och deras partners. Professionella yrkesutövare kan också ha glädje av boken i sitt arbete med klienter.

Boken är faktagranskad av läkaren Stefan Arver, docent och verksamhetschef CASM, Centrum för Andrologi och Sexualmedicin på Karolinska Universitetssjukhuset.

På www.gothiaforlag.se finns bilagor till boken, olika formulär som stöd vid kartläggning och motivationstest, att ladda ner.

Titel: Tidig utlösning - Orsaker, konsekvenser och behandlingar av prematur ejakulation
Författare: Malin Drevstam
ISBN 978-91-7205-727-2
Utgivningsår 2010
80 sid
Pris: 160:- exkl. moms

Vill du beställa ett recensionsexemplar?
Kontakta Nathalie Parkvall, PR/sociala media, 08-462 26 77, nathalie.parkvall@gothiaforlag.se

Förlagskontakt: Emma Wistrand, marknadschef, 0709-530512, emma.wistrand@gothiaforlag.se

Gothia Förlag ger ut böcker och skrifter för och i nära samarbete med aktörer inom medicin& hälsa, socialt arbete och tandvård. Vi ökar människors kunskap genom att göra vetenskap och erfarenhet begriplig, tillgänglig och användbar. Gothia Förlag är ett oberoende förlag inom Berling Media Koncernen.