Unik bok om vegetarisk kost för små barn nu uppdaterad

Grön barnmat är en unik bok när det gäller vegetarisk kost för små barn. Boken vänder sig till föräldrar som vill att familjen ska äta helt eller delvis vegetariskt. Grön mat är dessutom klimatsmart, vilket gör boken högaktuell.

Grön barnmat innehåller fakta, råd och recept om vegetarisk och vegansk kost. Den går igenom näringsämnena och ger exempel på vad man kan äta och hur mycket man bör äta för att få i sig tillräckligt näringsmässigt, samt redogör för det lilla barnets dagliga behov. Den ger praktiska råd på hur man gör maten så nyttig som möjligt, och tar även upp vegetarisk kost i samband med graviditet och amning.

Boken inriktar sig framför allt på vegetarisk mat för barnet 0–5 år och recepten är utformade så att en måltid kan lagas till hela familjen med en portion anpassad till barnet.

Elisabeth Kylberg är nutritionist, bitr. professor och amningsforskare vid Högskolan i Skövde. Elisabeth är dessutom Hjälpmamma i Amningshjälpen, certifierad av International Board of Lactation Consultant Examiners.

Åsa Strindlund är nutritionist och trebarnsmamma. Åsa undervisar i näringslära på bland annat Karolinska Institutet samt föreläser och håller kurser och workshops om vegetarisk kost.

Det här är en uppdatering av tidigare utgåva.

Titel: Grön barnmat: Näringslära och vegomat - för barn 0-5 år, gravida och ammande kvinnor
Författare: Elisabeth Kylberg, Åsa Strindlund
ISBN: 978-91-7205-904-7
Utgivningsår: 2012
Omfång: 64 s.
Ca pris: 70 kr exkl. moms (65 kr/st. vid köp av minst 5 ex, 50 kr/st. vid köp av minst 20 ex vid beställning från förlaget).

Vill du beställa ett recensionsexemplar?
Jenny Andersson: jenny.andersson@gothiaforlag.se, 08-462 26 64.

Förlagskontakt
Joel Öhrn, marknadsansvarig: joel.ohrn@gothiaforlag.se, 08-462 26 72.

Fakta om Gothia Förlag och Fortbildning AB
Gothia Förlag ger ut böcker och skrifter för och i nära samarbete med aktörer inom medicin & hälsa, socialt arbete, social omsorg och tandvård. Förlaget ökar människors kunskap genom att göra vetenskap och erfarenhet begriplig, tillgänglig och användbar. Gothia Förlag är ett oberoende förlag inom Berling Media-gruppen.

Gothia Förlag och Fortbildning AB bildar 1 januari 2013 bolaget Gothia Fortbildning, med en spännande verksamhet inom bokproduktion, utbildning och tidningar.

Besök www.gothiaforlag.se för mer information om oss och om våra produkter.