Utsatt för tortyr - att möta och rehabilitera traumatiserade flyktingar

Tortyr förekommer i alla delar av världen och används som förhörsmetod och bestraffning i syfte att bryta ned en människas kropp och psyke. Många flyktingar som kommer till Sverige bär på svåra upplevelser av tortyr eller andra trauman.

Enligt uppskattning finns närmare 200 000 torterade flyktingar i Sverige. Det finns ett stort behov av kunskap om tortyrens konsekvenser: Hur hjälper och bemöter man traumatiserade personer som vill ha stöd att klara sin vardag i ett nytt land? Hur stödjer man deras integration i det nya samhället?

Nu släpper Gothia Fortbildning boken Utsatt för tortyr – att möta och rehabilitera traumatiserade flyktingar, en vårdetisk guidebok som ger en grundförståelse för vad tortyr gör med människor och hur skadorna påverkar dem under lång tid efteråt.

Författarna visar:

• hur man bemöter en traumatiserad person
  • hur man lägger upp en fungerande rehabilitering
  • hur kontakter kan samordnas mellan olika myndigheter och vårdgivare, vilket är samhällsekonomiskt effektivt.

Boken vänder sig till dem som möter flyktingar i sin yrkesutövning: handläggare på myndigheter, behandlare inom hälsa–sjukvård–psykiatri, socialarbetare med flera, liksom till studerande inom vård-, socionom-, psykologutbildningar med flera.

Om författarna

Tuire Toivanen är leg. läkare, spec. i psykiatri, allmänmedicin och företagshälsovård, ekonomie magister och verksam som läkare på Stiftelsen Röda Korsets Center för torterade flyktingar (RKC).

Susanna Toivanen är fil. doktor, arbetslivsforskare och docent i sociologi vid Stockholms universitet och verksam vid Centrum för Forskning om Ojämlikhet i Hälsa (CHESS).

Titel: Utsatt för tortyr – att möta och rehabilitera traumatiserade flyktingar
Författare: Tuire Toivanen, Susanna Toivanen
ISBN: 978-91-7205- 943-6
Utgivning: 14 mars, 2014
Ca pris: 245 kr exkl. moms

Nathalie Parkvall, PR-ansvarig: nathalie.parkvall@gothiafortbildning.se, 08-462 26 77.