Anna Serner om att leda genom förändring – 25 års erfarenheter i ny bok

Efter 25 års ledarskap i offentligheten är Anna Serners ficka till brädden fylld med kunskap och insikter. I boken Ur djupet av min bakficka – erfarenheter av att leda i förändring delar hon med sig av sina erfarenheter från olika branscher, senast som vd för Svenska Filminstitutet. Hon skriver personligt och bjuder på både misslyckanden och framgångar, men framför allt är det en konkret bok om att leda genom förändringens olika faser.

Att genomföra förändringsprojekt i större organisationer löper som en röd tråd genom Anna Serners karriär. Många känner henne som en modig ledare som vågar sticka ut hakan och som får saker att hända.

–  Allt har naturligtvis inte varit bra och lyckosamt, men det har fört utvecklingen framåt. Problem löser sig inte om man fortsätter göra på exakt samma sätt som man alltid gjort, därför är det bättre att göra något konkret även om det innebär att man ibland får göra om.

I boken skildrar Anna Serner förändringsarbetets olika faser från problem till ett nytt önskat läge. Hon beskriver hur hon har navigerat i digitaliseringens vågor, varför ordet ”varför” är viktigt att ha ett svar på, hur hon förändrat arbetssätt i organisationer och hur hon har arbetat med jämställdhet för att få ökad kvalitet.

Boken ger praktiska råd och konkreta verktyg varvat med Serners egna reflektioner. Chefer och ledare, oavsett nivå, kan använda boken som inspiration och dyka ned i olika delar lika gärna som att läsa boken i ett sträck.

Om författaren
Anna Serner har en juristexamen men har ägnat sin karriär åt organisation och ledarskap. Som 34-åring utsågs hon till vd för Reklamförbundet. År 2008 blev det dags för Tidningsutgivarna och därefter Svenska Filminstitutet 2011 till 2021. I rollen som konsult och inom sina olika styrelseuppdrag hjälper hon nu chefer, organisationer och företag med utvecklingsarbeten.

Titel: Ur djupet av min bakficka – erfarenheter av att leda i förändring
ISBN: 978-91-7741-488-9
Utgivning: 25 september 2024
Pris: 324 kr exkl. moms

Boken finns hos bokhandlare på nätet och i butik samt på www.gothiakompetens.se

Projektledare Marknad Vård & Omsorg
pia.leufstedt@gothiakompetens.se

Gothia Kompetens – kompetensutveckling och kunskapsförmedling för och av oss som jobbar med förskola, skola, vård och omsorg. Tillsammans utvecklar vi både verksamheter och människorna i dem. Verksamhetsnära kompetensutveckling – för en bättre dag på jobbet.

Anna Serner
Först måste alla vara överens om att man har ett problem, därefter kan man börja jobba med hur man ska lösa det.
Anna Serner
Inte i något fall av alla förändringsarbeten som jag har varit delaktig i har vi vetat med säkerhet att det vi gjorde skulle leda rätt. Det går inte att säga, om det vore så lätt skulle den här boken inte behövas.