Är psykoterapi online lika effektiv som på plats? Ny bok undersöker och förklarar

Kan psykoterapi via videosamtal vara lika effektiv som psykoterapi i det fysiska rummet? Hur påverkar det terapin och relationen mellan klient och terapeut? Det utforskar psykoterapeut Elin Björkstam i sin nya bok Psykoterapi online – rummet, ramen och relationen i videosamtal.

Visst finns det nackdelar med videobaserad terapi, men det finns det också med terapirummet. Vi är bara så vana vid att acceptera dessa som ofrånkomliga villkor för terapi att vi inte problematiserat dem, menar Elin Björkstam som har arbetat många år med psykoterapi. På sin egen mottagning tar hon emot klienter både på skärmen och i rummet.

Hon säger att videosamtal ökar tillgängligheten för både klient och terapeut, men att det inte passar alla.

– Alla behöver inte göra allt. Videosamtal fungerar bra för vissa terapeuter och klienter och mindre bra för andra. Det är viktigt att göra individuella bedömningar av när videoformatet är till hjälp och när det inte är det. Jag vill lyfta terapi via skärm som ett alternativ som kan ha flera fördelar, men skärmen har inte huvudrollen, det har klienten.

I boken kombinerar författaren sina egna kliniska erfarenheter med insikter från forskning och kollegor. Hon undersöker vad som händer med den terapeutiska relationen, närheten och direktheten i terapi via skärm – och hur det påverkar den känsliga process där klient och terapeut tillsammans försöker förstå vad som händer i klientens inre.

Läsaren får många tips och råd om att bygga upp ett digitalt terapirum, upprätthålla den terapeutiska ramen, förmedla empati och närvaro och anpassa olika terapeutiska interventioner. Genom att anpassa kommunikationsstil, arbetssätt och teknik kan vi dra den största möjliga nytta av videoförmedlingens alla fördelar och samtidigt bevara psykoterapins integritet, gränser, omsorg och kvalitet.

Psykoterapi online – rummet, ramen och relationen i videosamtal är en praktisk handbok för psykoterapeuter och andra professionella som har det förtroendefulla samtalet som verktyg.

Om författaren
Elin Björkstam är socionom, legitimerad psykoterapeut och har många års erfarenhet av psykoterapeutiskt arbete. Hon är också handledare och lärare i psykoterapi.

Titel: Psykoterapi online – rummet, ramen och relationen i videosamtal
ISBN: 978-91-7741-347-9
Utgivning: 22 februari 2022
Pris: 350 kr exkl. moms

Boken finns hos bokhandlare på nätet och i butik samt på www.gothiakompetens.se

Projektledare Marknad Vård & Omsorg
pia.leufstedt@gothiakompetens.se

Gothia Kompetens – kompetensutveckling och kunskapsförmedling för och av oss som jobbar med förskola, skola, vård och omsorg. Tillsammans utvecklar vi både verksamheter och människorna i dem. Verksamhetsnära kompetensutveckling – för en bättre dag på jobbet.

Elin Björkstam
Visst finns det nackdelar med videobaserad terapi, men det finns det också med terapirummet. Vi är bara så vana vid att acceptera dessa som ofrånkomliga villkor för terapi att vi inte problematiserat dem.
Elin Björkstam