Att få och leva med en diagnos - vem blir jag då?

Aperts syndrom, Dysmeli, Möbius syndrom. Vad innebär det att få och leva med en diagnos? Hur berättar jag om mig själv för andra människor, och hur skapas deras bild av mig? Hur vi ser på människor med funktionshinder och utanförskap är ständigt aktuella frågor.

I den nya antologin Diagnos och identitet ges en bred presentation och introduktion till området. Diagnoser betraktas bland annat ur ett kommunikativt perspektiv, hur diagnoser förändras från tid till annan och hur diagnoser speglar den samtid där de används. Visionen med boken är att bidra med vidare perspektiv på vad begreppet och fenomenet diagnos, med sitt ursprung i den medicinska praktiken, kan betyda för människors liv och de samhällen de ingår i. Boken är också en del i ambitionen att skapa utrymme för humanistiska och samhällsvetenskapliga perspektiv inom vård och omsorg som domineras av biomedicinen och angränsade kunskapstraditioner.

Boken, som tillkommit på initiativ från Riksförbundet Sällsynta diagnoser, är en antologi med bidrag av forskare vid Stockholms, Linköpings och Örebros universitet. I boken porträtterar dessutom sju personer sig själva genom text och bild; en närstående och sex personer med särskilda diagnoser beskriver sina liv och vilka konsekvenser diagnosen får i olika vardagliga situationer.

Redaktörer för boken är Georg Drakos, docent i etnologi vid Institutionen för etnologi, religionshistoria och genusvetenskap, Stockholms universitet och Lars-Christer Hydén, professor i socialpsykologi vid Linköpings universitet.

Ur innehållet:
- Diagnos och identitet – en introduktion
- Att leva med en sällsynt diagnos
- Diagnos i en läkares dialog med sin patient
- Att leva i nuet – förvärvad hjärnskada, hopp(löshet) & identitet
- Diagnosens roll i vardagligt meningsskapande – om psykisk ohälsa
- Bakom ansiktet
- Den ifrågasatta kroppen – dilemman i föräldrars omsorg om barn med socialt känsliga diagnoser
- Att göra normala barn – om normalitet och avvikelse i barnhälsovårdens kontroller av barns utveckling

Se Georg Drakos berätta om varför boken är så viktig.

Se Maria Gardsäter berätta om hur det kan vara att ha en sällsynt diagnos och varför Förbundet Sällsynta diagnoser har en viktig plats att fylla.

Kontakt med författarna eller personer med sällsynta diagnoser:
Vill du komma i kontakt med författarna eller personer med sällsynta diagnoser hänvisar vi till Maria Gardsäter, projektledare på Riksförbundet Sällsynta diagnoser, 073-4305010, maria.gardsater@sallsyntadiagnoser.se

Författare:
Eleonor Antelius är filosofie doktor i Hälsa och Samhälle och arbetar som lektor vid Institutionen för Medicin och Hälsa, Linköpings Universitet.

Helena Bergström är filosofie doktor i pedagogik vid Institutionen för pedagogik och didaktik, Stockholms universitet.

Georg Drakos är docent i etnologi vid Institutionen för etnologi, religionshistoria och genusvetenskap, Stockholms universitet.

Maria Gardsäter är projektledare vid Riksförbundet Sällsynta diagnoser.

Helena Hörnfeldt är filosofie doktor i etnologi och verksam som lärare och forskare vid Stockholms universitet och Södertörns högskola.

Lars-Christer Hydén är professor i socialpsykologi vid Linköpings universitetKerstin Möller är medicine doktor i handikappvetenskap vid Hälsoakademin, Örebro universitet.

Robert Ohlsson är filosofie doktor i pedagogik och verksam som lektor vid Institutionen för pedagogik och didaktik, Stockholms universitet.

Petra Roll Bennet är filosofie doktor i pedagogik vid Institutionen för pedagogik och didaktik, Stockholms universitet.

Elisabeth Wallenius är utbildad arbetsterapeut och förälder till en vuxen dotter som har Aperts syndrom, ett mycket sällsynt missbildningssyndrom.Linda Örulv är forskarassistent och filosofie doktor i Hälsa och samhälle vid Institutionen för Medicin och hälsa, Linköpings universitet.

Titel: Diagnos och identitet
Författare: Georg Drakos, Lars-Christer Hydén (red.)
ISBN 978-91-7205-780-7
Utgivningsår: 2011
Omfång: 254 s.
Pris: 230 exkl. moms

Vill du beställa ett press/recensionsexemplar?
Presskontakt: Nathalie Parkvall, 08-462 26 77, nathalie.parkvall@gothiaforlag.se
Förlagskontakt: Emma Wistrand, tf VD, förlagschef, 0709-530 512, emma.wistrand@gothiaforlag.se

Gothia Förlag ger ut böcker och skrifter för och i nära samarbete med aktörer inom medicin & hälsa, socialt arbete och tandvård. Vi ökar människors kunskap genom att göra vetenskap och erfarenhet begriplig, tillgänglig och användbar. Gothia Förlag är ett oberoende förlag inom Berling Media AB.