Att vara barn och inte tåla gluten

Det är många barn i Sverige som får diagnosen celiaki varje år – barn som fortsättningsvis måste leva på glutenfri kost. I den reviderade boken "Ida och tårtan - att inte tåla gluten"  kan glutenintoleranta barn känna igen sig. Dessutom får deras kompisar och andra barn en uppfattning om vad det innebär att inte tåla gluten.

Ida är en fräknig flicka som inte tål gluten. Hon är fem år, går på dagis och har en bästis som heter Stina. Stina förstår hur viktigt det är att Ida inte äter något som innehåller gluten. När Stina fyller år bakar därför hennes mamma en härlig födelsedagstårta utan gluten, så att också Ida kan smaka.

Boken är tänkt att läsas av barn och vuxna tillsammans hemma, på dagis, fritids, i förskoleklassen eller i väntrummet hos doktorn.

Boken ges ut i samarbete med Svenska Celiakiförbundet och är illustrerad av Mimmi Tollerup.

Titel: Ida och tårtan - att inte tåla gluten
Författare: Svenska Celiakiförbundet
ISBN 978-91-7205-713-5
Utgivningsår 2010
32 sid
Pris: 100:- exkl. moms

Kontakta Marie Boström, förlagsassistent, 08-462 26 68, marie.bostrom@gothiaforlag.se

Förlagskontakt: Emma Wistrand, marknadschef, 0709-530512, emma.wistrand@gothiaforlag.se

Gothia Förlag ger ut böcker och skrifter för och i nära samarbete med aktörer inom medicin& hälsa, socialt arbete och tandvård. Vi ökar människors kunskap genom att göra vetenskap och erfarenhet begriplig, tillgänglig och användbar. Gothia Förlag är ett oberoende förlag inom Berling Media Koncernen.