Första svenska boken om polyvagalteorin förklarar sambandet mellan kropp, tankar och känslor

Polyvagalteorin beskriver hur människors sociala samspel och respons på stress styrs av det autonoma nervsystemet och visar på sambandet mellan kroppsliga reaktioner, tankar och känslor. Den amerikanska forskaren och psykologen Stephen Porges som utvecklat teorin beskriver den som en manual för mänskligheten. Psykoterapeut Lina Skantze har skrivit Polyvagalteori i psykoterapi, den första svenska boken som beskriver modellen.

De senaste åren har något så ovanligt inträffat som att en vetenskaplig teori om vårt nervsystem har blivit viral. En av orsakerna till dess popularitet är att teorin förklarar sambandet mellan kropp, känslor och tankar. Med hjälp av helheten blir det som försiggår inom oss och i våra relationer inte bara begripligt och rimligt utan också möjligt att påverka.

– Vi är vana att tänka på beteenden som frivilliga, avsiktliga och inlärda. Polyvagalteorin hjälper oss att förstå att många reaktioner i stället styrs av omedvetna neurologiska processer. Den ger fysiologiska förklaringar till erfarenheter och beteenden som annars kan kännas främmande och svårbegripliga, säger Lina Skantze, leg. psykoterapeut.

Polyvagalteori i psykoterapi bjuder in läsaren att lära känna det autonoma nervsystemet och dess roll i vår mentala och fysiska hälsa. Med konkreta exempel, praktiska övningar och klientvinjetter blir boken ett stöd som hjälper till att förstå och bearbeta trauman, öka resiliens och främja balans och välbefinnande. Boken riktar sig både till etablerade terapeuter och andra intresserade.

Om författaren
Lina Skantze är leg. psykoterapeut med grundutbildning i KBT, bas i anknytningsteori och vidareutbildning inom schematerapi, behandling av komplext trauma, klinisk hypnos och EMDR. Hon är verksam vid sin mottagning i Stockholm.

Titel: Polyvagalteori i psykoterapi
ISBN: 978-91-7741-372-1
Utgivning: 21 juni 2023
Pris: 280 kr exkl. moms

Boken finns hos bokhandlare på nätet och i butik samt på www.gothiakompetens.se

Projektledare Marknad Vård & Omsorg
pia.leufstedt@gothiakompetens.se

Gothia Kompetens – kompetensutveckling och kunskapsförmedling för och av oss som jobbar med förskola, skola, vård och omsorg. Tillsammans utvecklar vi både verksamheter och människorna i dem. Verksamhetsnära kompetensutveckling – för en bättre dag på jobbet.

Polyvagalteorin beskriver hur människors sociala samspel och respons på stress styrs av det autonoma nervsystemet och visar på sambandet mellan kroppsliga reaktioner, tankar och känslor. Den amerikanska forskaren och psykologen Stephen Porges som utvecklat teorin beskriver den som en manual för mänskligheten. Psykoterapeut Lina Skantze har skrivit Polyvagalteori i psykoterapi, den första svenska boken i ämnet.

Vi är vana att tänka på beteenden som frivilliga, avsiktliga och inlärda. Polyvagalteorin hjälper oss att förstå att många reaktioner i stället styrs av omedvetna neurologiska processer. Den ger fysiologiska förklaringar till erfarenheter och beteenden som annars kan kännas främmande och svårbegripliga.
Lina Skantze, leg. psykoterapeut